راه هایی برای مقابله با پرواز زدگی

به گزارش مجله کامسا، مقابله با پرواز زدگی

جت لگ (Jet lag) یا پرواز زدگی به هم ریختن تنظیم خواب فرد بعد از پروازهای طولانی است که به دلیل اختلاف ساعت مبداء با مقصد پرواز اتفاق می افتد. جت لگ یک جور اختلال در الگوی خواب است که مقصر آن سفر در منطقه ها زمانی مختلف و پروازهای طولانی می باشد. تصور کنید به یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری دنیا رفته اید و پرواز زدگی مانع از لذت بردن از سفر می شود. می خواهیم از روش های مقابله با پرواز زدگی حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

راه هایی برای مقابله با پرواز زدگی

پرواز زدگی علائم ناخوشایندی دارد به طوری که گاهی شدت علائم به درجه ای می رسد که سفری لذت بخش تبدیل به تجربه ای ناخوشایند می شود. پرواززدگی می تواند علائمی مثل خواب آلودگی های هنگام روز، بی خوابی های شبانه، سردرد، نداشتن تمرکز و .. را ایجاد کند که هر کدام از آن ها به تنهایی برای بر هم زدن سفر کافی می باشند. بنابراین خوب است که قبل از اینکه راهی سفرهای طولانی مدت شود راه هایی را برای مقابله با پرواز زدگی به خاطر داشته باشید.

به جاهای پرنور بروید

جت لگ وقتی رخ می دهد که ساعت زیستی بدن در هماهنگی با برنامه روتین شما باشد و این هماهنگی هنوز با محلی اقامت فعلی شما ایجاد نشده است. این عامل باعث می شود که در زمان هایی که باید در مقصد بیدار باشید احساس خواب آلودگی کنید و بر عکس در هنگام شب بی خواب شوید. یکی از روش های مهم برای مقابله با پرواز زدگی قرار گرفتن در مقابل نور است چون این روش می تواند ساعت زیستی بدن شما را با شرایط نو هماهنگ کند. اما نکته این است که باید زمان مناسبی را برای بودن در معرض نور انتخاب کنید.

در شب پیش از پرواز خواب کافی داشته باشید

شاید خیال دارید بستن چمدان را به شب قبل از پرواز موکول کنید پیشنهاد می کنیم از انجام این کار اجتناب کنید چون هم ممکن است بعضی از اقلام ضروری را جا بگذارید و هم به جهت اینکه تا آخر شب درگیر بستن چمدان بودید صبح به سختی بیدار شوید. از عواقب دیگر دیر از خواب بیدار شدن این است که استرس گریبانتان را می گیرد و ممکن است تا زمان پرواز نگران باشید که شاید کاری را نیمه تمام گذاشته اید. توصیه ما این است چمدان هایتان را یک تا دو روز زودتر ببندید تا شب خواب راحتی داشته باشید و صبح هم به موقع از خواب بیدار شوید.

همین که هواپیما بلند شد ساعت خود را با زمان نو تنظیم کنید

90 درصد مسائلی که جت لگ ایجاد می کند ذهنی می باشد و با تنظیم ساعت، شما در واقع دارید یک حقه کوچک ذهنی می زنید. به گفته بسکمک از مسافران اینکه در طی سفر زمان صبح را بدانید می توانید خیلی سریع شما را با شرایط نو سازگار کند.

فقط به یک شرط در هواپیما بخوابید

اگر زمان رسیدن شما به مقصد، هوا روشن است زمان بیشتری را در طول پرواز بخوابید. در این صورت بهتر است شام هواپیما را هم نخورید چون اگر شام را دیرتر از زمان معمول بخورید ممکن است دچار اختلال در خوب شوید.

فقط به یک شرط در هواپیما نخوابید

اگر زمان رسیدن شما به مقصد، هوا تاریک است پیشنهاد می کنید که در طول پرواز نخوابید. شاید بیدار ماندن در هواپیما کمی کار سختی باشد اما می توانید با چیزی خود را سرگرم کنید تا در مقصد مسائل ناشی از جت لگ گریبانگیر شما نشود.

بعد از رسیدن به مقصد فورا نخوابید

ممکن است که به نظر مشکل باشد ولی اگر به چرت روزانه عادت ندارید، خوبه که فکر خوابیدن به محض رسیدن به هتل را از سر بیرون کنید. به توصیه متخصصان باید خواب را به ساعت 10 شب (به وقت محلی) به بعد موکول کنید تا ساعت زیستی بدن با شرایط نو سازگار شود. چرت روزانه مانع از خواب راحت شبانه می شود پس تلاش کنید تا با بیدار ماندن با ساعت نو سازگار شوید.

پیاده روی کنید

سفر تجربه مکان ها و شرایط نو است پس همین که به مقصد رسیدید گشت و گذار را آغاز کنید. به گفته متخصصان بهترین محرک برای تنظیم ساعت درونی بدن و مقابله با پرواز زدگی، نور روز می باشد پس برای قدم زدن به مرکز شهر بروید و با امتحان غذاهای خوشمزه و بازدید از جاذبه های نو هم تفریح کنید و هم به مقابله با جت لگ بروید. در مرکز شهر انرژی ای نهفته است که احساس ناخوشایند را از شما دور و کنار آمدن با خستگی پرواز را برایتان آسان می کند. نور خورشید انرژی درونی شما را زیادتر می کند تا ساعات رسیدن به زمان خواب را راحت تر سپری کنید.

آب کافی بخورید

یکی از نکات اصلی برای مقابله با پرواز زدگی نوشیدن آب کافی می باشد، نکته ای که به ویژه در هنگام عبور از منطقه ها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند. جت لگ علائمی مثل سردر، سرگیجه و تهوع دارد که با علائم کاهش آب بدن شباهت زیادی دارند پس اگر به اندازه کافی آب ننوشید این علائم بدتر می شود. کمبود آب می تواند احساس خواب آلودگی را در شما افزایش دهد پس یکی دیگر از نکاتی که باید همواره مورد توجه قرار دهید نوشیدن آب است مخصوصا زمانی که از بین منطقه ها زمانی در حال عبور هستید.

ملاتونین (melatonin) بخورید

مقابله با پرواز زدگی معمولا روش های ساده ای دارد اما در کنار آن ها می توانید از روش های دارویی هم استفاده کنید. ملاتونین هورمون ساخته شده در بدن است که کمک کننده تنظیم چرخه خواب بدن می باشد. می توانید چند ساعت پیش از اینکه خواب آلودگی به سراغ تان بیاید این دارو را بخورید تا هم زودتر به خواب بروید و هم زودتر از خواب بیدار شوید.

به سراغ یک کتاب نه چندان جالب بروید!

یکی از راه هایی کمک کننده برای مقابله با پرواز زدگی کتاب خواندن است. اگر قصد خوابیدن دارید اما خوابتان نمی برد کتاب خواندن را امتحان کنید، این روش یک حقه ذهنی است که کمک می کند سریع تر به خواب بروید. البته این کتاب باید چندان جالب نباشد تا بعد از مدتی خسته شوید و به خواب بروید.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1023

به "راه هایی برای مقابله با پرواز زدگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه هایی برای مقابله با پرواز زدگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید