زیرمجموعه تازه آلفابت روی داروسازی بر اساس هوش مصنوعی کار می کند

به گزارش مجله کامسا، هلدینگ آلفابت که گوگل زیرمجموعه آن قرار گرفته است، به تازگی از تأسیس شرکتی خبر داده که قرار است داروهای مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه دهد. مدتی قبل شرکت DeepMind که یکی دیگر از زیرمجموعه های آلفابت محسوب می شود گفت که با استفاده هوش مصنوعی توانسته ساختار پروتئین ها را پیش بینی کند.

زیرمجموعه تازه آلفابت روی داروسازی بر اساس هوش مصنوعی کار می کند

این شرکت نو که Isomorphic Laboratories نام دارد، از الگوریتم های هوش مصنوعی برای ایجاد داروهای نو استفاده خواهد کرد. اگرچه مدیرعامل DeepMind به عنوان مدیرعامل Isomorphic Laboratories هم انجام وظیفه می کند، اما این دو شرکت به صورت مستقل کارهای خود را انجام می دهند اما در این میان شاید گاهی اوقات همکاری های مشترکی بین آن ها شکل بگیرد.

طی سال های گذشته، کارشناسان بارها به مزایای هوش مصنوعی به عنوان راهی برای سریع تر و ارزان تر کردن یافتن داروهای نو برای بیماری های مختلف اشاره کرده اند. هوش مصنوعی می تواند با اسکن حجم عظیمی از داده های مربوط به مولکول ها، بهترین ترکیبات مدنظر را پیدا کند. طی 2 سال گذشته شرکت های فعال در حوزه هوش مصنوعی صدها میلیون دلار سرمایه جذب کرده اند.

مدیرعامل Isomorphic Laboratories گفته که این شرکت قصد دارد مدل هایی را توسعه دهد که بتوانند نحوه تعامل داروها با بدن را پیش بینی کنند. احتمالا این شرکت داروی خاصی را راهی بازار نخواهد کرد و قرار است مدل های ایجاد شده به شرکت های داروسازی فروخته شوند.

البته توسعه و آزمایش داروها به راحتی کشف ساختار پروتئین نیست. حتی زمانی که یک دارو از نظر شیمیایی تمام ویژگی های لازم را داشته باشد، شاید برای بدن انسان یا حیوان کارایی مناسبی را ارائه نکند. بر اساس گزارش های منتشر شده، بیش از 90 درصد از داروهایی که به مرحله کارآزمایی بالینی راه پیدا می کنند، در نهایت تایید نمی شوند.

در نهایت حداقل در آینده نزدیک هوش مصنوعی قرار نیست پژوهش های مربوط به دارو را با تحول عظیمی روبه رو کند ولی این ابزارها می توانند فرایند توسعه داروهای مختلف را سریع تر از گذشته کنند.

منبع: Engadget

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1139

به "زیرمجموعه تازه آلفابت روی داروسازی بر اساس هوش مصنوعی کار می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرمجموعه تازه آلفابت روی داروسازی بر اساس هوش مصنوعی کار می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید