سرقت هوشمندانه و حیرت آور دلفین ها از انسان، عکس

به گزارش مجله کامسا، دوربین های نصب شده در زیر آب در سواحل استرالیای غربی، رفتارهای منحصر به فردی از دلفین ها را ثبت نموده که به گفته دانشمندان اولین بار است که چنین رفتارهایی از دلفین ها را به تصویر می کشد.

سرقت هوشمندانه و حیرت آور دلفین ها از انسان، عکس

غزال زیاری: در طول دهه های اخیر دلفین های پوزه بطری (Tursiops aduncus) در منطقه Bunbury در فاصله 160 کیلومتری جنوب پرث استرالیا، در کوشش برای دزدیدن طعمه های صیادان خرچنگ گرفتار می شوند. زمانی که یک تله شکار خرچنگ در خلیج کومبانا رها می گردد، دلفین های محلی برای صید ماهی های مرده که به عنوان طعمه استفاده می شوند، قبل از آنکه موجودات دیگر به سراغشان بروند، خودشان را به نزدیکی تله شکار خرچنگ می رسانند.

رادنی پترسون، حافظ حیات وحش، با اطلاع از این ماجرا، نگران امنیت و سلامت دلفین ها شد و خودش را به مرکز کشف دلفین ها در بانبری (یک موسسه غیرانتفاعی که پروژه های آموزشی، تحقیقاتی و اکوتوریسم را برعهده دارد) مراجعه کرد و از آنها درباره امکان فیلمبرداری از دلفین ها در حال سرقت از این تله ها سوال نمود.

در طول دو سال، گروهی از فیلمسازان و حافظان محیط زیست و محققان با همفکری یکدیگر در صدد کشف رازهای دزدان طعمه خرچنگ ها در خلیج کومبانا برآمدند.

نصب دوربین و ثبت فیلم های بی نظیر

در زیر امواج فیروزه ای و در بستر شنی دریا، تصاویر و فیلم هایی از دلفین های محلی که با بهره گیری از پوزه های بلند، آرواره ها و دندان هایشان در صدد بیرون کشیدن طعمه از تله های شکار خرچنگ بودند ثبت شد. حتی زمانی که طعمه ها در زیر تله ها وصل می شد و یا در داخل تله ها قرار می گرفت، دلفین ها سریعا راهکارهای چرخاندن تله ها و باز کردن قفل در آنها را کشف می کردند.

در شرحی که مرکز کشف دلفین ها در رسانه های اجتماعی همراه با ویدئوهایی منتشر کرد می خوانیم: ما از آنچه دیدیم شگفت زده شدیم.

دکتر شابان که در دانشگاه مرداک به مطالعه اکولوژی و رفتار حیوانات می پردازد و دکتر سیمون آلن که متخصص رفتار دلفین هاست از مشاهده این فیلم ها حیرت زده شده و اعلام کردند که هرگز چنین رفتارهایی با این جزئیات را ندیده بودند.

این در حالی است که دلفین ها در سراسر دنیا به سرقت ماهی و طعمه های ماهیگیرها معروفیت دارند. به عنوان مثال در فلوریدا، دلفین های پوزه بطری با واژگون کردن تله ها، طعمه های صیادان خرچنگ را می دزدند ولی به گفته کارشناسان تعامل بین دلفین ها و صیادان خرچنگ در خلیج کومبانای استرالیا پیچیده است.

سرگرمی و نه کوشش برای تامین غذا

اکسل گراسمن، فیلمساز داوطلبی که در این پروژه مشارکت می نماید در این رابطه به این نکته اشاره نموده که از آنجا که فقط بعضی از دلفین ها چنین رفتارهایی را از خود نشان می دهند، به نظر می رسد که دزدیدن طعمه خرچنگ ها بیشتر برای سرگرمی و راحتی است تا برای برطرف گرسنگی. از سوی دیگر به نظر می رسد که دو دلفین خاص که یک مادر و فرزند هستند، گروه دلفین های دزد طعمه ها را رهبری می نمایند.

  • آشنایی با بزرگترین و مرگبارترین زیردریایی اتمی دنیا
  • تصور این مقیاس شگفت انگیز کیهانی هم دیوانه نماینده است!

پترسون در شرح ویدیویی که به وسیله مرکز کشف دلفین منتشر شده با خنده می گوید: اگر دو تا دلفین داستان یعنی کالیپسو و رگی نبودند، شکار خرچنگ بسیار راحت تر می شد.

پترسون و دیگران به این نکته اشاره نموده اند که این دلفین ها بیش از حد باهوش هستند و اگر رفتارهای آنها به همین ترتیب رشد و پیشرفت کند، ممکن است دیر یا زود جنبه های حضورشان برای جامعه محلی، منفی و نگران نماینده گردد.

طعمه های شکار خرچنگ که دلفین ها به سراغشان می روند، آنقدرها مغذی نیستند و خطر گرفتار شدن و مصدوم شدن دلفین ها در تله ها به مراتب بیشتر از لذت سرقت است. به ویژه آنکه ماهیگیرها و صیادان خرچنگ، تدریجا به سراغ روش های پیچیده تری هم می روند.

خوشبختانه محققانی که در استرالیای غربی مشغول به فعالیت هستند، روشی را کشف نموده اند که به نظر می رسد که دست کم در شرایط فعلی برای دلفین ها ایمن تر باشد. طبق شرح مرکز اکتشاف دلفین، طعمه ها در داخل یک توری قوی قرار می گیرند که این توری ها با یک قلاب فلزی در داخل تله نصب می شوند.

دلفین ها تله ها را با پژواک و قوه بینایی شان اسکن می نمایند و متوجه می شوند که قادر به باز کردن آنها نیستند و در نتیجه از آنها دور می شوند. نتیجه ماجرا ، دلفین های سالم تر و صیادان شادتر خواهد بود و این اثباتی بر یک همزیستی موثر است.

منبع: sciencealert

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 آذر 1402 بروزرسانی: 4 آذر 1402 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1348

به "سرقت هوشمندانه و حیرت آور دلفین ها از انسان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرقت هوشمندانه و حیرت آور دلفین ها از انسان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید