طرز تهیه قورمه سبزی؛ راز جا افتادن قورمه با نکات ریز کلیدی

به گزارش مجله کامسا، خورشت قورمه سبزی از محبوب ترین و اصیل ترین خورشت های ایرانی است که شاید کمتر ایرانی پیدا شود که عاشق آن نباشد. البته در بعضی شهرها این خورشت با مواد دیگری طبخ می شود که خیلی متفاوت نیستند مثلاً به جای استفاده از لوبیا قرمز از لوبیا چیتی استفاده می شود و در بعضی نقاط به جای استفاده از سبزی خورشتی متداول از سبزی های معطر کوهی و محلی استفاده می شود. قورمه سبزی را می توان هم با مرغ و هم با گوشت تکه ای برای ناهار درست کرد که در ادامه قصد داریم طرز تهیه قورمه سبزی با گوشت تکه ای به همراه نکات طلایی پخت آن را به شما عزیزان آموزش دهیم. لازم به ذکر است که این نوع قورمه سبزی بیشتر مورد پسند ایرانیان قرار می گیرد ولی در بعضی موارد، تهیه قورمه سبزی با مرغنیز به علت تنوع مزه ای که ایجاد می کند، پیشنهاد می شود.

طرز تهیه قورمه سبزی؛ راز جا افتادن قورمه با نکات ریز کلیدی

چطور تلخی قورمه سبزی را بگیریم؟

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی با گوشت
سبزی قورمه (اسفناج، شنبلیله، تره، گشنیز و جعفری)500 گرم
پیاز میانه2 عدد
لوبیا قرمز یا چیتی200 گرم
گوشت خورشتی400 گرم
لیمو عمانی3 عدد
روغن مایعبه اندازه لازم
نمک، فلفل و زردچوبهبه اندازه لازم

اگر قورمه سبزی ترش شد، چه کنیم؟

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی:

  • مرحله اول: لوبیا قرمز قورمه سبزی را خیس می کنیم.برای اینکه پس از مصرف خورشت قورمه سبزی دچار نفخ معده نشوید بهتر است لوبیاهای قرمز را از شب قبل در آب بخیسانید و در صورت امکان 2 الی 3 بار، آب آن را عوض کنید.
  • مرحله دوم: تفت دادن سبزی های قورمهابتدا سبزی های خورشتی از جمله اسفناج، تره، گشنیز و جعفری را به خوبی می شوییم و سپس بر روی تخته به صورت ریز خرد می کنیم. بعد از خرد شدن سبزی ها، درون ماهیتابه ای مقداری روغن ریخته و سبزی های خرد شده را به ماهیتابه می افزاییم و تفت می دهیم. هر چه بیشتر سبزی ها را تفت دهیم تا تیره تر شوند در نهایت خورشت قورمه سبزی ما جا افتاده تر شده و روغن می اندازد. اما این کار را نباید بیش از اندازه انجام داد زیرا باعث می شود تمام ویتامین های سبزی از بین برود. بعد از تفت دادن سبزی ها آن را از روی شعله برداشته و کنار می گذاریم.
  • مرحله سوم: پیاز و گوشت قورمه سبزی را اضافه می کنیم

پیازها را پوست کنده و می شوییم و به صورت نگینی خرد می کنیم. آنگاه درون ماهیتابه مقداری روغن می ریزیم و بر روی شعله قرار می دهیم. پیازهای خرد شده را به ماهیتابه افزوده و تفت می دهیم. اجازه می دهیم تا رنگ پیازها اندکی طلایی و نرم شوند سپس زردچوبه به اندازه لازم را به آن اضافه می کنیم و دوباره تفت می دهیم. گوشت خورشتی را به قطعات کوچک تقسیم می کنیم و آن را می شوییم و به پیازها اضافه می کنیم و آن ها را تفت می دهیم تا رنگ گوشت اندکی تیره شود. در این مرحله نباید به گوشت نمک اضافه کنیم چون باعث دیرپز شدن آن می شود.

اگر قورمه سبزی سوخت، چه کنیم؟

  • مرحله چهارم: جا افتادن قورمه سبزی

در این مرحله لوبیاهای قرمز را به گوشت اضافه کرده و تفت می دهیم سپس چند لیوان آب جوش را به قابلمه افزوده و اجازه می دهیم تا لوبیا با گوشت با حرارت ملایم بپزد. بعد از این که گوشت و لوبیا مقداری با هم پختند حال سبزی های سرخ شده را به قابلمه اضافه کرده و نمک و فلفل را نیز به آن اضافه می کنیم. در آخر لیمو عمانی ها را شسته و با چنگال آن ها را سوراخ کرده و از قبل در آب بخیسانید تا تلخی آن گرفته شود و سپس داخل خورشت می اندازیم. زیر خورشت را کم کرده و اجازه می دهیم تا به آرامی جا بیفتد. هر چقدر خورشت بیشتر روی حرارت ملایم باشد بهتر جا می افتد.

  • مرحله پنجم: پخت پلو

برای درست کردن برنج ابتدا قبل از پخت برنج، بهتر است به مدت 2 الی 3 ساعت آن را در آب و اندکی نمک خیس کنیم سپس قابلمه ای را پر از آب کرده و روی شعله می گذاریم تا بجوشد و بعد کمی روغن و نمک به آن اضافه می کنیم. برنج خیس خورده را در آن می ریزیم و زمانی که برنج قد کشید و مغز پخت شد، آن را آبکشی می کنیم. بعد از آبکشی، برنج را در قابلمه ریخته و بر روی حرارت ملایم می گذاریم. بعد از دم کشیدن برنج بر روی آن روغن داغ می ریزیم تا برنج خشک نباشد و بعد از 15 دقیقه برنج را از روی شعله بر می داریم.

مقادیر بالا جهت تهیه وعده غذایی مناسب برای یک خانواده 4 الی 5 نفره است. در صورتی که قصد دارید این غذا را به عنوان نذری و یا برای تعداد بالا انتخاب کنید، لازم است اطلاعات کافی از مقادیر مواد اولیه و توصیه های لازم جهت پخت قورمه سبزی نذری را در نظر بگیرید.

فوت و فن هایی که در طرز تهیه قورمه سبزی باید بدانیم!

  • راز خوشمزه شدن خورشت قورمه سبزی در جا افتادن آن است، که حداقل 5 ساعت برای پخت آن زمان لازم است پس اگر عجله دارید بهتر است غذای دیگری را انتخاب کنید. بهترین حالت پختن قورمه سبزی برای ناهار این است که از شب قبل در آرام پز بگذارید بپزد.
  • اغلب افراد خورشت قورمه سبزی را ترش دوست دارند بنابراین به آن لیمو عمانی یا آبلیمو اضافه می کنند اما گاهی اوقات این اندازه ترشی، بیش از حد شده که عملا نمی توان از خورشت استفاده کرد. در مقاله برطرف ترشی قورمه سبزی می توانید با استفاده از چند راهکار سریع و ساده این مشکل را برطرف کنید.
  • شور شدن یکی از مشکلاتی است که ممکن است در پخت هر غذایی اتفاق بیفتد اما برای برطرف شوری قورمه سبزی باید چه کاری را انجام داد؟ استفاده از سیب زمینی، کمک قابل توجهی در برطرف شوری قورمه سبزی می کند که در مقاله برطرف شوری قورمه سبزی می توانید با تمامی ترفندهایی که در برطرف کردن این مشکل موثر هستند، آشنا شوید.
  • برای پخت قورمه سبزی هرگز از زود پز استفاده نکنید. اجازه دهید تا خورشت درون قابلمه ای معمولی و با حرارت ملایم یواش یواش جا بیفتد.
  • گاهی اوقات ممکن است که خورشت قورمه سبزی بیش از حد روی حرارت گاز بماند و نتیجه آن، سوختن قورمه سبزی شود و فکر کنید که دیگر این خورشت قابل استفاده نیست اما در جواب باید بگوییم که می توان با چند ترفند ساده و آسان که در مقاله سوختن قورمه سبزی به آن ها اشاره شده است، به سادگی این مشکل را برطرف کنید و از طعم بی نظیر این خورشت محبوب و پرطرفدار لذت ببرید.
  • آبی که به خورشت اضافه می کنید باید حتما آب جوش باشد و آب سرد نباشد برای خوشمزه شدن بیشتر خورشت می توانید از آب قلم یا آب گوشت نیز استفاده کنید.
  • دلیل تلخ شدن خورشت قورمه سبزی می تواند به دلیل زیاد بودن شنبلیله یا به دلیل لیمو عمانی ها باشد که بهتر است لیمو عمانی ها را از قبل در آب بخیسانید. در مقاله برطرف تلخی قورمه سبزی می توانید با تمامی راهکارهایی که در حل این مشکل موثر هستند را مطالعه کنید.
  • در آخر پخت خورشت، دو تکه یخ را درون آن بیندازید. این کار به سبزی ها شک وارد می کند و باعث خوش رنگ شدن بیشتر خورشت می شود.
  • تازه بودن سبزی ها یکی دیگر از عوامل مهم در خوشمزگی این غذاست. البته گاهی به دلایل مختلف، سبزی های تازه در دسترس نیستند و به ناچار مجبوریم از سبزی های خشک استفاده کنیم. در این حالت با رعایت نکات پخت قورمه سبزی با سبزی خشک نیز می توان طعم لذیذی را از این غذا انتظار داشت.
منبع: اُکالا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 954

به "طرز تهیه قورمه سبزی؛ راز جا افتادن قورمه با نکات ریز کلیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قورمه سبزی؛ راز جا افتادن قورمه با نکات ریز کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید