فواید و مضرات قره قروت چیست؟

به گزارش مجله کامسا، قره قروت یکی از فرآورده های جانبی شیر است. این فرآورده از حرارت دادن آب ماست و یا آب پنیر یا پساب کشک به دست می آید. قره قروت بسیار ترش مزه است و نوع پاستوریزه آن برای بدن بسیار مفید می باشد.

فواید و مضرات قره قروت چیست؟
قره قروت از فراورده های جانبی شیر بوده و از فرآیند حرارتی آب پنیر یا آب ماست یا پساب کشک فراوری می شود. این ماده غذایی ترش و خوشمزه طرفدارن زیادی دارد و نوع پاستوریزه و بهداشتی آن از خواص فراوانی برای بدن برخوردار است. قره قروت دارای کلسیم فراوان بوده، به همین علت یکی از اصلی ترین خواص قره قروت همچون خاصیت کشک پیشگیری از پوکی استخوان بزرگسالان، نرمی استخوان بچه ها، پوسیدگی دندان ها، دردهای استخوانی و شکستگی های مکرر استخوان ها می باشد.

از دیگر خواص قره قروت، درصد پایین چربی آن است که این محصول را به یک محصول رژیمی برای افراد دچار اضافه وزن و چربی خون بالا تبدیل نموده است. البته گفتنی است هرچند قره قروت دارای خواص مفیدی برای بدن است، اما زیاده روی در مصرف آن بسیار مضر بوده، مصرف آن به علت مقدار بسیار بالای اسید لاکتیک به شدت خون را اسیدی و از حالت طبیعی خارج می نماید. اسیدی شدن خون سبب ایجاد اختلالاتی در بدن می شود که بدن برای جلوگیری از بروز این اختلالات احتیاجمند یک سری اعمال جبرانی و بازگشت آن به حالت قلیایی است.

قره قروت چیست؟از حرارت دادن آب ماست، کشک یا دوغ به مدت زیاد ماده ای قهوه ای رنگ مایل به سیاه به دست می آید که به آن قره قروت گفته می شود. این محصول بسیار ترش مزه بوده و به تنهایی یا به عنوان چاشنی همراه غذاهای مختلف مصرف می شود. قره قروت در کشور ما در منطقه ها مختف نام های متفاوتی داشته، درکرمانبه آن تلف، دریزد به آن تَرَف، در مازندران تَفره، در اصفهان و آباده به آن قارا و درشیراز و خراسان با نام قره قروت (نامی ترکی به معنی کشک سیاه) شناخته می شود.

خواص قره قروت (طبیعت و خواص درمانی)قره قروت دارای طبع سرد است. بعضی از فواید و خواص قره قروت عبارتند از:

قره قروت اسیدهایی دارد که دستگاه گوارش را ضد عفونی و از رشد و تکثیر باکتری های مضر در آن جلوگیری می نمایند.

استفاده موضعی از قره قروت برای درمان شوره سر مفید است. به این منظور مقداری از آن را در آب حل نموده و پوست سر را با آن ماساژ دهید و اجازه دهید یک ربع بماند. سپس موهای خود را با شامپو ملایم و آب ولرم آبکشی نمایید.

از مهمترین خواص قره قروت یاری به تامین کلسیم مورد احتیاج بدن است. قره قروت نیز همچون دیگر فراورده های شیر نظیر خواص ماست که قبلا ذکر گشت، برای تقویت و استحکام استخوانها و دندانها مفید است و از بروز پوکی استخوان، نرمی استخوان و .. که ناشی از کمبود کلسیم در بدن می باشد، پیشگیری می نماید. بعلاوه قره قروت حاوی ویتامین د نیز می باشد. این ویتامین باعث افزایش جذب بهتر کلسیم در بدن شده، در نتیجه از عوارض کمبود کلسیم پیشگیری می نماید.

مصرف قره قروت برای افراد مبتلا به چربی خون مفید بوده، باعث پایین آمدن چربی می شود.

به طور کلی افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی از اصلی ترین خواص قره قروت است.

مضرات قره قروت (موارد احتیاطی و منع مصرف)از آنجایی که برای تهیه قره قروت به آن نمک زیادی اضافه می شود، مصرف آن برای افراد دارای فشار خون بالا مضر بوده، خطرناک است.

مقدار اسیدیته قره قروت بالا بوده، زیاده روی در مصرف آن به مینای دندان آسیب زده، باعث خرابی و پوسیدگی دندان ها می شود.

اسیدی کردن خون از مهمترین مضرات زیاده روی در مصرف قره قروت بوده که باعث مسائلی نظیر ناراحتی های قلبی عروقی، مسائل مغزی از جمله ضعف حافظه و نیز مسائل گوارشی و ناراحتی های معده می شود.

اسید لاکتیک موجود در قره قروت، فعالیت نرون های مغزی را به شدت کاهش می دهد و چون این ماده غذایی حاوی مقادیر بسیار زیاد اسید لاکتیک می باشد، لذا افراط در مصرف آن برای مغز انسان بسیار مضر می باشد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 917

به "فواید و مضرات قره قروت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و مضرات قره قروت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید