قیمت موتورسیکلت برقی ایرانی
به گزارش مجله کامسا، یک شرکت دانش بنیان ایرانی پیروز به ساخت و تجاری سازی موتورسیکلت های برقی در ایران شده است. قیمت موتورسیکلت برقی ایرانی توسن و قدرت و سرعت آنها را در ادامه بخوانید.
خبرنگاران - امین آزاد: فربد زاوه کارشناس و مهندس وسایل نقلیه برقی در گفت و گو با خبرنگاران درباره ساخت وسایل نقلیه برقی و به ویژه موتورسیکلت های برقی در ایران شرح داد.
در خصوص فعالیت در زمینه محصولات برقی شرح می دهید؟
از سال 1380 در شرکت تام ایران خودرو روی خودروهای برقی آغاز به کار کردیم.
در سال 1999 هوندا اینساید و تویوتا پریوس در بازار آمریکا معرفی شدند و دو دستگاه به شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو آورده شد.
از همان جا تصمیم گرفته شد که روی اتوبوس های برقی کار کنیم.
تا قبل از آن مباحث تئوری آن وجود داشت، اما به صورت عملی هیچ شرکتی چنین خودروی برقی فراوری نکرده بود.
در آن موقع من کارشناس خط رنگ بودم، اما به واسطه کار روی پروژه های مختلف نوآورانه مسئول این پروژه شدم.
کار با برزیلی ها به نفع آنها تمام شد
کارهای مطالعاتی آن انجام شد و چون قطعات همه آمریکایی بودند، با یک شریک برزیلی مذاکره کردیم و پروژه تا حدی پیش رفت، اما در نهایت کار متوقف شد.
بعد از آن، شرکت برزیلی به تنهایی از آن پروژه استفاده کرد و چند هزار اتوبوس فراوری کرد.
پس از آن به شرکت ایران خودرو دیزل منتقل شدم و در این شرکت دو موضوع مد نظر بود.
توسعه یک پلتفرم برای اتوبوس های گازسوز و هیبریدی
یکی ایجاد خط فراوری اتوبوس های مرسدس بنز در ایران برای صادرات و موازی با ترکیه بود که قرارداد آن امضا شد، اما با تغییر دولت هیچگاه اجرایی نشد.
و دومین مورد توسعه یک پلتفرم برای اتوبوس های گازسوز و هیبریدی بود.
تمام ناوگان اتوبوس های گازسوز کشور در آن دوره ساخته شد.
همچنین کوشش کردیم موتور ایرانی طراحی کنیم که مسائل زیادی داشت، اما ساخته شد.
از آن اتوبوس گازسوز حدود 8 هزار دستگاه نیز فراوری شد.
استقبال نکردن دولت از ساخت اتوبوس برقی در ایران
همزمان بحث اتوبوس های هیبریدی را در جهان پیگیری می کردیم، اما باتری ها در آن موقع توسعه یافته و لیتیومی نبود و اتوبوس هیبریدی به صورت باتری دار پروژه بسیار پیچیده ای بود.
بعد از جدا شدن من از ایران خودرو این پروژه را به صورت شخصی با شرکای ایتالیایی پیگیری کردم و حتی چند نسخه نیز ساخته شد.
سعی کردم این پروژه را در ایران انجام بدهیم و یاری هایی را از دولت بگیریم، اما به نتیجه نرسید.
در همین زمان یک تیم دیگری توانستند روی موتورهای برقی کار نمایند و حمایت های جزیی نیز از دولت گرفتند.
سپس فرایند های استانداردسازی و تجاری سازی را برای محصول طی کردند و نهایتا در سال گذشته چهار محصول را به بازار ارائه کردند.
بنده در آن پروژه در بحث ایستگاه های شارژ، ایجاد شبکه حمل و نقل برقی و فروش مشارکت دارم.
چندماه پیش شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو در نمایشگاهی یک دستگاه خودرو رانا برقی رونمایی کرد و زمانی که درباره آن خودرو از میرسلیم رییس هیئت مدیره شرکت سوال کردیم که موتور و قطعات، ساخت کجا هستند به صراحت گفت که موتور و بعضی قطعات ساخت چین است، آیا محصول شما هم به این صورت است؟
خیر، طبیعی است که یک سری قطعات از چین آورده می شوند.
مثلا فراوری قطعات تزئیناتی در ایران با این تیراژ اصلا مالی نیست.
طراحی، پلتفرم و ساخت در ایران اجرا شده است.
اما سلول های باتری از چین وارد می شوند و در جهان نیز چند کشور بیشتر فراوری نمی نمایند.
هر سلول در حدود 100 دلار است اما وقتی سلول ها را پک کنید، قیمت آن برای هر سلول 250 دلار می گردد.
پس ارزش افزوده در پک کردن است نه در فراوری سلول ها.
پک کردن باتری را در ایران انجام می دهیم.
سیستم مدیریت باتری نیز در ایران ساخته می گردد
قوای محرکه الکتریکی در سه مدل در ایران ساخته می گردد و فقط یک مدل توسط چین ساخته می گردد.
در خصوص مشخصات و خصوصیت های این موتورسیکلت های برقی شرح می دهید؟
برای سال 99 چهار مدل را در نظر گرفته ایم که از 3 هزار وات توان نامی تا 7 هزار وات توان نامی را در بر می گیرند.
در موتورهای الکتریکی یک توان نامی و یک توان ماکزیمم وجود دارد که با یکدیگر متفاوت اند.
سبک ترین مدل ما 3 کیلو وات توان دارد که ماکزیمم سرعت آن حدود 90 کیلومتر بر ساعت است.
این مدل با باتری 2.5 کیلو وات ساعتی باتوجه به وزن سرنشین حدود 70 کیلومتر می تواند پیمایش کند.
در بالاترین مدل که 7 کیلوات قدرت دارد، ماکزیمم سرعت 150 کیلومتر برساعت است.
و با باتری 5 کیلو وات ساعتی می تواند حدود 150 کیلومتر پیمایش می نماید.
شتاب صفر تا صد در این مدل 6 ثانیه است که به راحتی می تواند با خودرو های لوکس رقابت کند.
در آینده تا مدل های 15 کیلو وات نیز ارائه خواهد شد و هدفمان در آینده شتاب های زیر سه ثانیه است.
زمان شارژ کامل هر موتورسیکلت چقدر است؟
اگر از شارژر خود موتور بهره ببرید زمان شارز کامل حدود سه ساعت است.
اما اگر از شارژ سریع (fast charge) بهره ببرید، در 40 دقیقه می تواند 70 درصد شارژ گردد.
قیمت و برند موتورسیکلت های برقی
چه بازه قیمتی را برای این محصولات در نظر گرفته اید؟
از 35 میلیون تومان آغاز و تا حدود 70 میلیون تومان نیز می گردد.
اما بخشی از قطعات چون وارداتی هستند، قیمت ها مقداری به دلار وابسته اند.
ظرفیت باتری همه مدل ها قابل افزایش است که با افزایش آن، قیمت ها نیز بالاتر می فرایند.
با این قیمت ها مردم می توانند این موتورسیکلت ها را بخرند؟
به نظر من اگر سوار آن بشوند، می خرند چون لرزش ندارند، بی صدا هستند و هزینه استفاده از آنها بر خلاف موتورسیکلت های بنزینی تقریبا صفر است.
همچنین ما باتری ها را به صورت مادام العمر گارانتی می کنیم.
این موتورسیکلت های برقی با چه برندی عرضه می گردد؟
خود موتور با برند توسن فراوری می گردد و شرکت فروش و خدمات پس از فروش آن با برند وستا است.
تنظیم گفت وگو: امیرحسبن اسماعیل بیگی
منبع: بیت ران