لزوم همکاری وزارت نفت و نیرو برای تأمین سوخت نیروگاه ها

به گزارش مجله کامسا، معاون شرکت برق حرارتی کشور با اشاره به تسریع فرایند تکمیل مخازن سوختی نیروگاه ها گفت:استفاده از میعانات گازی بعنوان سوخت جایگزین نیروگاهها در فصل سرما مستلزم احداث واحدمرکاپتان زداییاست.

لزوم همکاری وزارت نفت و نیرو برای تأمین سوخت نیروگاه ها

ناصر اسکندری، معاون شرکت برق حرارتی با اشاره به تأمین بخش عمده ای از برق کشور به وسیله نیروگاه های حرارتی گفت: لازمه تأمین پایدار برق بخش خانگی و صنعتی، تأمین پایدار سوخت نیروگاه ها است و ما در نیروگاه ها از سه سوخت گاز، نفت گاز و نفت کوره استفاده می کنیم.

معاون راهبری فراوری شرکت برق حرارتی اضافه کرد: سعی بر این است که با هماهنگی کامل میان دیسپاچینگ گاز و دیسپاچینگ برق، بخش عمده ای از سوخت نیروگاه ها به وسیله گاز طبیعی و شرکت ملی گاز تأمین گردد.

وی گفت: با توجه به افزایش مصرف گاز خانگی در زمستان، طبیعی است تأمین گاز نیروگاه ها در فصل زمستان با محدودیت روبرو گردد و برای جبران این کمبود، مصرف سوخت نیروگاه ها به سمت گازوئیل و در مرحله بعد به سمت نفت کوره (مازت) می رود.

اسکندری ادامه داد: برای تأمین این سوخت ها مخازنی در کنار نیروگاه ها تعبیه شده تا در فصل زمستان که گاز نیروگاه ها محدود می گردد از ذخایر این مخازن استفاده گردد و البته سوخت مایع به طور مداوم به وسیله شرکت پالایش و پخش تأمین می گردد.

معاون راهبری فراوری شرکت برق حرارتی توضیح داد: در فصل زمستان با توجه به برودت هوا تأمین گازوئیل هم مخصوصاً در نواحی شمال، به سختی انجام می گردد و بایستی از همین الآن، یعنی بعد از پیک تابستانه برق، تکمیل مخازن این سوخت شروع گردد.

وی ادامه داد: خوشبختانه سال جاری با تأکید دو وزیر نفت و نیرو، هماهنگی کاملی که میان دو وزاتخانه شکل گرفته است؛ با این وجود به همکاری و صرفه جویی مردم در مصرف برق و گاز احتیاج داریم.

اسکندری در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان استفاده از میعانات گازی بعنوان سوخت نیروگاه ها در فصل سرما گفت: با اعمال تغییراتی امکان استفاده از میعانات گازی در نیروگاه ها وجود دارد ولی مسائل زیست محیطی استفاده از آن را محدود می نماید.

وی با اشاره به تجربه استفاده از این سوخت در نیروگاه های مپنا ادامه داد: در صورتی که مرکاپتان این میعانات گرفته گردد بوی نامطبوعی منتشر نمی نماید و مسئله ای ندارد. که این اقدام احتیاجمند احداث واحد مرکاپتان زدایی در نیروگاههاست.

معاون فراوری شرکت برق حرارتی کشور توضیح داد: بعلاوه اگر گوگرد نفت کوره گرفته گردد می توان از آن هم استفاده کرد، کما اینکه ما در بعضی نیروگاه ها که خارج از منطقه ها مسکونی است به صورت محدود استفاده می کنیم.

اسکندری در خاتمه با اشاره به فرا رسیدن فصل تعمیرات (اورهال) نیروگاه ها گفت: در حال حاضر 583 نیروگاه در کشور فعال هستند که همه ساله برنامه ریزی منسجمی برای تعمیرات آنها انجام می گردد و فصل تعمیرات نیروگاه ها از شهریورماه تا اردیبهشت ماه سال آینده است که بار مصرف کمتر است و سال جاری هم از ابتدای مهر به طور مبه وسیله روزانه 10 هزار مگاوات نیروگاه در حال تعمیر خواهد بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 834

به "لزوم همکاری وزارت نفت و نیرو برای تأمین سوخت نیروگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم همکاری وزارت نفت و نیرو برای تأمین سوخت نیروگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید