مزاج شناسی، معرفی چهار مزاج اصلی و خصوصیات آن ها

به گزارش مجله کامسا، مزاج شناسی یکی از علومی از طب سنتی است که سالیان دراز مورد توجه عموم مردم بوده و در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به علم مزاج شناسی، اگر بتوانید مزاج خود را به درستی تشخیص داده و غذاهایی که با مزاج شما متناسب است میل کنید، کمتر دچار بیماری خواهید شد و می توانید از بسیاری از مشکلاتی که ممکن است برای شما پیش آید جلوگیری نمایید. در ادامه این مقاله ضمن معرفی 4 مزاج اصلی به بیان روحیات آن ها خواهیم پرداخت.

مزاج شناسی، معرفی چهار مزاج اصلی و خصوصیات آن ها

انواع مزاج در طب سنتی

مزاج در طب سنتی به 4 دسته اصلی تقسیم می شود:

1 - صفراوی یا مزاج گرم و خشک

2- دموی یا مزاج گرم و تر

3 - سوداوی یا مزاج سرد و خشک

4 - بلغمی یا مزاج سرد و تر

شناخت مزاج ها

حالات روحی و روانی افراد و حالات جسمی آن ها بسیار به هم وابسته است. می توان با شناخت مزاج خود و مصرف مواد غذایی متناسب با آن بر روی حالت های رفتاری خود کنترل داشت و سلامت روحی خود را حفظ کرد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که وقتی می گوییم مزاج افراد در خلق و خوی آن ها تاثیر می گذارد، کاملا مطلق نیست و ممکن است بر حسب شرایط تغییر کند. زیرا افراد با قرار گرفتن در محیط های مختلف رفتارهای متفاوتی از خود بروز می دهند. پس از قضاوت در خصوص افراد، صرفا بر مبنای مزاج آن بپرهیزید. بر اساس علم مزاج شناسی تند و تیز بودن و فعال بودن از ویژگی های افراد گرم مزاج و ترسو بودن و احتیاط بیش از حد از خصوصیات افراد سرد مزاج می باشد. اگر همواره کسالت دارید و بی حال و کم حرف هستید، مزاج شما سرد می باشد.

گرم و خشک:

پرحرف بودن، جسور بودن، سرعت و پیوستگی کلام و قدرت و بلندی صدا از نشانه های مزاج گرم و خشک می باشد. این اشخاص در خصوص قضاوت دیگران نسبت به خود بی اعتنا بوده و حافظه خوبی دارند. افراد دارای مزاج گرم و خشک معمولاً تندخو بوده و زود عصبانی می شوند.

گرم و تر:

افرادی که مزاج گرم و تر دارند، شجاع و خون گرم هستند. این افراد بسیار اجتماعی بوده و به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می نمایند.

سرد و خشک:

این افراد فعالیت های خود را به آرامی و بدون عجله انجام می دهند. درونگرا هستند و ارتباط کمتری با دیگران برقرار می نمایند. از این رو احتمال بروز افسردگی در این افراد بیشتر است.

سرد و تر:

خواب آلودگی،صبوری و خونسردی از ویژگی های شاخص مزاج سرد و تر می باشد. این افراد کم حافظه اند و کارهایشان را با کندی انجام می دهند. دراین بخش بعضی از ویژگی های افراد دارای مزاج های سرد و گرم و تر و خشک را بیان کردیم. امیدواریم این مطلب مورد استفاده شما عزیزان واقع شده باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1236

به "مزاج شناسی، معرفی چهار مزاج اصلی و خصوصیات آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزاج شناسی، معرفی چهار مزاج اصلی و خصوصیات آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید