مصرف ویتامین سی برای زنان مهم است!

به گزارش مجله کامسا، ویتامین C یا اسیداسکوربیک یک ماده مغذی محلول در آب با خاصیت آنتی اکسیدانی است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از پوست و مو ضروری است.

مصرف ویتامین سی برای زنان مهم است!

مطالعات نشان می دهد مصرف ویتامین سی C برای عملکرد سیستم ایمنی، سیستم هورمونی، مقابله با فشار خون و استرس در زنان ضروری است.

در زندگی مدرن امروز، زنان پا به پای مردان در عرصه اجتماعی فعالیت دارند و علاوه بر آن، عهده دار مسئولیت های خانه و فرزندان هستند. مشغله های روزمره گاهی اوقات باعث می شود زنان به سلامت خود اهمیت ندهند؛ در صورتی که بیماری زنان، سلامت روانی و فیزیکی تمام افراد خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی از مهمترین عوامل موثر در سلامت زنان تغذیه سالم است. از این میان، ویتامین ها و مواد معدنی نقش انکار ناپذیری در سلامتی دارند. بسیاری از متخصصان مصرف مقادیر کافی ویتامین C را برای زنان ضروری می دانند.

ویتامین C یا اسیداسکوربیک یک ماده مغذی محلول در آب با خاصیت آنتی اکسیدانی است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از پوست و مو ضروری است. مرکبات، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، انواع کلم، اسفناج، خربزه و طالبی، شلغم، فلفل دلمه ای، آناناس، نخود فرنگی و کیوی سرشار از ویتامین C هستند.

ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی موثر است. علاوه بر این، برخی از مهمترین عملکرد های ویتامین C در بدن عبارتند از:

کلاژن پروتئین اصلی بدن انسان است که در استخوان ها، پوست، تاندون ها و سایر بافت های پیوندی بدن یافت می شود. تا به امروز 28 نوع از کلاژن در بدن انسان شناسایی شده است که انواع I، II و III بیشترین فراوانی را داشته و 80 تا 90 درصد از تمام کلاژن بدن را تشکیل می دهند. انواع I و III عمدتا در پوست و استخوان ها یافت می شوند و نوع II عمدتا در مفاصل وجود دارد.

کلاژن به طور طبیعی در بدن تولید می شود و با افزایش سن میزان این پروتئین به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. ویتامین C نقش موثری در کلاژن سازی بدن دارد. وجود ویتامین C علاوه بر این برای رشد و محافظت از عروق، بافت های بدن و غضروف ها نیز ضروری است.

استرس می تواند تولید هورمون ها و چرخه قاعدگی، باروری و عملکرد ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد. ویتامین C یکی از ویتامین های ضروری برای کاهش استرس است. مطالعات جدید محققان کلینیک مایو نشان می دهد ویتامین C در کاهش فشار خون نیز موثر است.

مطالعات نشان می دهد میزان ویتامین C مورد نیاز بدن در دوران بارداری کاهش می یابد. مصرف ویتامین C در دوران بارداری، عوارض بارداری را کاهش می دهد و در رشد جنین موثر است.

ویتامین C منجر به بهبود جذب آهن شده و از این طریق با کم خونی مبارزه می کند.

ویتامین C با افزایش سطح استروژن و کاهش سطح پروژسترون، در تنظیم چرخه قاعدگی موثر است.

بر اساس مطالعات بسته به سن مصرف روزانه 65 تا 115 میلی گرم ویتامین C در روز کافی است. دختران 13 تا 15 سال حدود 66 میلی گرم در روز، دختران 16 تا 18 سال حدود 68 میلی گرم در روز، زنان حدود 65 میلی گرم در روز، زنان باردار حدود 80 میلی گرم در روز و زنان شیرده حدود 115 میلی گرم در روز به ویتامین C نیاز دارند.

مصرف بیش از اندازه این ویتامین مضر است.

منبع:

پایگاه خبری کلینیک مایو

پایگاه خبری تایمز

منبع: فرادید
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 602

به "مصرف ویتامین سی برای زنان مهم است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف ویتامین سی برای زنان مهم است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید