نخستین رقم زیره سبز با به نژادی مولکولی در کشور فراوری شد

به گزارش مجله کامسا، به گزارش خبرنگاران، قاسم محمدی نژاد، رئیس پژوهشکده فناوری فراوریات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: زیره سبز به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی اهلی کشور شناخته شده که علاوه بر ارزش مالی در اشتغالزایی جوانان در مناطق کشت نقش قابل توجهی دارد. از آنجا که این گیاه یکی از گیاهان دارویی با ارزش و سازگار به مناطق خشک است و با توجه به بحران خشکسالی های اخیر در کشور، فراوری و کشت رقم اصلاح شده آن برای تحمل خشکی می تواند یک روش مالی و مفید جهت فراوری این گیاه باشد.

نخستین رقم زیره سبز با به نژادی مولکولی در کشور فراوری شد

وی توضیح داد: محققان پژوهشکده با مطالعه 10 ساله در اصلاح زیره سبز برای تحمل بیشتر به خشکی پیروز به فراوری رقم اصلاح شده با تحمل بالا به خشکی و عملکرد بالا شده اند.

استاد ژنتیک و اصلاح نباتات دانشگاه شهید باهنر کرمان از فراوری رقم اصلاح شده گلرنگ با بهره گیری از به نژادی مولکولی در پژوهشکده فراوریات گیاهی اطلاع داد و گفت: گلرنگ با توجه به تحمل نسبی بالا به تنش های غیر زیستی از قبیل شوری و خشکی به عنوان یک گیاه روغنی مهم برای نواحی خشک و نیمه خشک مورد توجه بسیار است. این گیاه، بومی ایران بوده و دامنه تنوع ژنتیکی وسیعی در ایران دارد.

مدیر قطب علمی به نژادی گیاهان متحمل به کم آبی و شوری با بیان اینکه روغن گلرنگ به دلیل میزان بالای لینولئیک اسید (در حدود 70 درصد) از روغن های خوراکی با کیفیت بالا به شمار می رود، گفت: با توجه به بحران آب در کشور و ضرورت معرفی ارقام گیاهی مقاوم به کم آبی و دارای عملکرد مناسب جهت بهره وری بیشتر آب، محققان پژوهشکده نسبت به معرفی ژنوتیپ های برتر گلرنگ متحمل به تنش خشکی با عملکرد بالای روغن اقدام کردند. استفاده از رقم معرفی شده به صرفه جویی ای معادل 800 مترمکعب آب در هکتار منجر می گردد.

رئیس پژوهشکده فناوری فراوریات گیاهی دانشگاه شهید باهنر در معرفی این پژوهشکده گفت: با توجه به اهمیت فراوریات گیاهی کرمان و رتبه اول استان در صادرات غیرنفتی و صندلی ویژه در فراوری بعضی محصولات گیاهی از جمله خرما، پسته، گردو، مرکبات، صیفی جات و جالیز، غلات، گیاهان علوفه ای، صنعتی و دارویی در سال 1369 انستیتو تحقیقاتی خرما در دانشگاه شهید باهنر کرمان شکل گرفت و ایستگاه تحقیقاتی خرما در بم استقرار یافت. در ادامه در سال 73 پژوهشکده باغبانی با سه گروه گیاهان دارویی، خرما و مرکبات ایجاد شد.

وی گفت: با توجه به اهمیت این پژوهشکده در جنوب شرق ایران و مأموریت آن در مورد فراوری گیاهان مقاوم به کم آبی در جنوب شرق ایران، در سال 88 هیأت دولت با تبدیل این پژوهشکده از نوع دو به نوع یک موافقت کرد. با توجه به لزوم انجام تحقیقات در زمینه های مختلف فراوریات گیاهی در سال 95 پژوهشکده باغبانی به پژوهشکده فناوری فراوریات گیاهی با چهار گروه به نژادی، تکثیر و زیست فناوری گیاهی - فیزیولوژی، تنش های گیاهی - گیاهان دارویی و فرآوری گیاهی تغییر نام داد و هم اکنون به عنوان پژوهشکده ای عرضه محور در حوزه فراوریات گیاهی یکی از پیروز ترین پژوهشکده های کشاورزی در کشور است.

چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن های علمی و مؤسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا دوم شهریورماه 1400 با شعار سده 1400: زیست فناوری برای امنیت غذایی و سلامت برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 551

به "نخستین رقم زیره سبز با به نژادی مولکولی در کشور فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین رقم زیره سبز با به نژادی مولکولی در کشور فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید