چگونه مالیات عادلانه اخذ می گردد؟

به گزارش مجله کامسا، یک کارشناس مالی نظام مالیاتی کشور را ناکارآمد توصیف کرد و گفت: در کشورمان نظام مالیاتی از اجرای سه ماموریت مهم خود چون تامین درآمدهای پایدار برای دولت، بازتوزیع ثروت و جلوگیری از فعالیت های مخل فراوری عقب مانده است.

چگونه مالیات عادلانه اخذ می گردد؟

وحید شقاقی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: نظام مالیاتی کشور یک نظام مختل است که ماموریت های خود را به درستی اجرا نمی کند و به این علت اکنون درگیر مسائل عدیده ای درباره تامین مالی دولت و بازتوزیع ثروت هستیم. مالیات سه ماموریت مهم در اقتصاد همه کشورهای جهان دارد که اولین ماموریت آن تامین درآمد پایدار برای دولت است و به طور معمول در جهان 80 درصد تامین مالی دولت از مالیات صورت می گیرد درحالیکه در ایران این نسبت زیر 30 درصد است.

وی اضافه نمود: در این زمینه، دولت مجبور می گردد کسری تامین مالی خود را به وسیله فروش اوراق مالی اسلامی، واگذاری و درآمدهای نفتی جبران کند. ماموریت بعدی نظام مالیاتی بازتوزیع ثروت است که این نظام باید کوشش کند تا عدالت را در نظام مالیاتی محقق و مالیات را بیشتر از ثروتمندان جامعه اخذ و درآمد مالیاتی حاصل از آن را صرف نیازمندان کند.

این کارشناس مالی ماموریت سوم نظام مالیاتی را مانع شدن از فعالیت های مخرب فراوری دانست و گفت: آسیب شناسی اقتصاد ایران نشان می دهد که هم در درآمد پایدار برای دولت، بازتوزیع ثروت و هم در جلوگیری از فعالیت های مخل فراوری پیروز عمل نکرده که به معنای عدم انجام ماموریت های نظام مالیاتی در کشور است. در تامین درآمدهای پایدار برای دولت با مشکلاتی چون فرار مالیاتی، ناکارآمدی معافیت مالیاتی و عدم شناسایی دقیق گردش مالی کشور برای اخذ عادلانه مالیات روبرو هستیم.

شقاقی با بیان اینکه بازتوزیع ثروت نیازمند پایه های مالیاتی نو چون مالیات بر ثروت، مالیات بر درآمد سرمایه و... است، بیان کرد: در راستای جلوگیری از فعالیت های مخل فراوری باید پایه های مالیاتی درنظر گرفته گردد که مانع این امر گردد. مفهوم هوشمندسازی مالیاتی این است که گردش مالی در اقتصاد شفاف گردد و نظام مالیاتی از نظام سنتی به یک نظام مکانیزه و الکترونیکی حرکت کند که هوشمند شدن نظام مالیاتی می تواند به مانع شدن از فرار مالیاتی، بازتوزیع ثروت و کارآیی معافیت های مالیاتی یاری کند.

وی اضافه نمود: با یک نظام مالیاتی سنتی نمی توان انتظار کنترل فرار مالیاتی، عادلانه بودن مالیات ستانی و کارآمدی نظام مالیاتی را داشت. برای هوشمند سازی نظام مالیاتی باید زیرساخت های فنی فراهم گردد.

این تحلیلگر مالی ضمن بیان اینکه نسبت مالیات به فراوری ناخالص داخلی کشور حدود هشت درصد است، گفت: ناچیز بودن سهم مالیات در فراوری ناخالص داخلی به علت فرار مالیاتی و نبود پایه های نو است که امکان افزایش 50 درصدی نسبت مالیات به فراوری ناخالص داخلی با بستن راه های فرار مالیاتی، شفاف سازی اقتصاد و ایجاد پایه های مالیاتی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 861

به "چگونه مالیات عادلانه اخذ می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مالیات عادلانه اخذ می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید