کره بادام زمینی یا کره بادام درختی؛ کدام یک سالم تر است؟

به گزارش مجله کامسا، سال ها است که کره بادام زمینی در بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اما اخیرا انواع دیگری از کره آجیل مثل کره بادام درختی هم به قفسه فروشگاه های مواد غذایی راه پیدا کرده اند. این موضوع ممکن است این سؤال را برایتان ایجاد کند که کدام یک از کره های آجیل سالم تر و مغذی تر هستند. چون وقتی با گزینه های متنوع روبه رو می شوید، انتخاب محصول مناسب دشوارتر می شود. در مقاله امروز خبرنگاران مگ، تفاوت کره بادام زمینی با کره بادام درختی را توضیح می دهیم و ارزش غذایی آن ها را با هم مقایسه می کنیم. با ما همراه باشید.

کره بادام زمینی یا کره بادام درختی؛ کدام یک سالم تر است؟

تفاوت کره بادام زمینی با کره بادام درختی

هر دو محصول تقریبا ارزش غذایی مشابهی دارند و از نظر اندازه کالری برابر هستند. اما کره بادام درختی ویتامین، مواد معدنی و فیبر بیشتری دارد و در مقابل، کره بادام زمینی پروتئین بیشتری در اختیار بدن قرار می دهد. در این بخش، نگاه دقیق تری به ویژگی های این دو محصول می اندازیم و آن ها را از جنبه های مختلف مقایسه می کنیم.

1. کالری

فرقی ندارد که از کدام آجیل یا کره آجیل استفاده کنید، اندازه کالری آن ها به ازای هر اونس (28 گرم) تقریبا یکسان است. 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی یا بادام درختی کمتر از 200 کالری انرژی دارد. بنابراین اگر کالری نگرانی اصلی شما است، از این نظر بین این دو محصول تفاوت زیادی وجود ندارد. با این حال، به خاطر داشته باشید که به طور کلی کره های آجیل جزء غذاهای پرکالری طبقه بندی می شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

2. چربی های سالم

تقریبا همه آجیل ها حاوی اندازه زیادی چربی هستند، اما این موضوع به معنی مضر بودن آن ها نیست. چرا که نوع چربی مهم ترین عاملی است که باید در نظر گرفته شود. چربی های غیراشباع با یک پیوند دوگانه (MUFA) و چربی های غیراشباع با چند پیوند دوگانه (PUFA) به پیشگیری از بیماری قلبی و کنترل بهتر قند خون کمک می کنند، در حالی که چربی های اشباع و چربی های ترانس احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهند.

بخشی از تفاوت کره بادام زمینی با کره بادام درختی به اندازه چربی های غیراشباع آن ها مربوط می شود. هر دو محصول، اندازه زیادی چربی غیراشباع دارند و حاوی اندازه کمی چربی اشباع هستند. اما یک سروینگ (2 قاشق غذاخوری) کره بادام درختی در مقایسه با کره بادام زمینی 25 درصد MUFA بیشتری دارد. چربی های MUFA به کاهش کلسترول بد (LDL) کمک می کنند و خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند.

از سوی دیگر، اندازه چربی اشباع در یک سروینگ کره بادام زمینی در مقایسه با یک سروینگ کره بادام درختی 2 برابر بیشتر است. مصرف چربی اشباع در حد اعتدال مضر نیست، اما زیاده روی در دریافت آن کلسترول خون را افزایش می دهد که این می تواند به بروز بیماری قلبی-عروقی منجر شود.

3. ویتامین ها و مواد معدنی

بررسی تفاوت این دو محصول از نظر اندازه ویتامین و مواد معدنی نشان دهنده برتری کره بادام درختی است. اندازه ویتامین E در کره بادام درختی سه برابر بیشتر است. ویتامین E، به عنوان یک آنتی اکسیدان، از تشکیل پلاک در شریان ها جلوگیری می کند و احتمال حمله قلبی را کاهش می دهد.

اندازه آهن و کلسیم کره بادام درختی هم به ترتیب دو و هشت برابر کره بادام زمینی است. کلسیم از سلامت استخوان های شما حمایت می کند و آهن برای گلبول های قرمز خون ضروری است.

کره بادام زمینی فاقد ویتامین و مواد معدنی نیست. این محصول هم اندازه زیادی ویتامین E، کلسیم و آهن دارد، فقط اندازه آن ها به اندازه کره بادام درختی نیست. هم کره بادام درختی و هم کره بادام زمینی اندازهی بیوتین (ویتامین B7)، پتاسیم، منیزیم و روی در اختیار بدن قرار می دهند.

4. فیبر

فیبر باعث می شود سریع تر احساس سیری کنید که این ممکن است به شما در کنترل وزن کمک کند. علاوه بر این، فیبر می تواند کلسترول خون را کاهش دهد.

خوشبختانه، تمام آجیل ها حاوی فیبر هستند. با این حال وقتی از تفاوت کره بادام زمینی و کره بادام درختی صحبت به میان می آید، کره بادام درختی فیبر بیشتری دارد. 2 قاشق غذاخوری کره بادام درختی تقریبا 3/3 گرم فیبر دارد، در حالی که 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حاوی 1/6 گرم فیبر است.

5. پروتئین

کره های آجیل منبع خوب پروتئین گیاهی هستند، اما کره بادام زمینی از نظر اندازه پروتئین نسبت به کره بادام درختی برتری دارد. در یک سروینگ کره بادام درختی 6/7 گرم پروتئین و در یک سروینگ کره بادام زمینی 7/1 گرم پروتئین یافت می شود. برای مقایسه باید بگوییم که اندازه پروتئین یک عدد تخم مرغ بزرگ از 6 گرم کمی بیشتر است.

6. قند

به طور کلی، کره بادام طبیعی و کره بادام زمینی طبیعی هر دو قند کمی دارند. اما به بعضی از محصولات (به خصوص کره بادام زمینی) قند اضافه می شود. به همین دلیل، مهم است که برچسب روی بسته بندی محصول را بخوانید و برندهای فاقد قند افزوده شده را انتخاب کنید. همچنین مراقب اندازه نمک، روغن و مواد نگهدارنده یا افزودن شکلات باشید. این مواد ممکن است برای بهبود طعم یا یافت یا برای افزایش ماندگاری به محصول اضافه شوند.

7. سایر نگرانی های مرتبط با مصرف کره آجیل

گاهی اوقات، بادام زمینی می تواند به گونه ای از کپک که آفلاتوکسین تولید می کند آلوده شود. آفلاتوکسین یک ماده شیمیایی سرطان زا است. خطر آلودگی آفلاتوکسین به نحوه نگهداری بادام زمینی بستگی دارد. این خطر در شرایط گرم و مرطوب، به ویژه در منطقه ها گرمسیری، افزایش می یابد.

بو دادن اندازه آفلاتوکسین را کاهش می دهد، اما آن را به طور کامل از بین نمی برد. حد مجاز آفلاتوکسین در بادام زمینی و سایر غذاها از طریق بعضی از سازمان های بهداشتی تعیین شده است، اما این نگرانی وجود دارد که ممکن است اندازه تعیین شده خیلی بالا باشد.

لازم نیست مصرف بادام زمینی یا کره آن را به طور کامل قطع کنید. بهترین کار این است که به صورت دوره ای از انواع آجیل ها و کره های آجیل استفاده کنید. هر نوع آجیلی طعم، بافت و فواید خاص خود را دارد. از این رو، رعایت تنوع برای سلامتی مفید است.

کلام پایانی

در مقاله امروز تفاوت کره بادام زمینی و کره بادام درختی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که این دو محصول تقریبا ارزش غذایی یکسانی دارند. بنابراین، در یک رژیم غذایی سالم جا برای هر دوی آن ها وجود دارد. تنها نکته مهم این است که از خرید محصولاتی که به آن ها قند، نمک یا سایر ترکیبات ناسالم اضافه شده است بپرهیزید و تنوع را در مصرف کره های آجیل رعایت کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: healthline, thehealthy

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1289

به "کره بادام زمینی یا کره بادام درختی؛ کدام یک سالم تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کره بادام زمینی یا کره بادام درختی؛ کدام یک سالم تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید