آیا اومیکرون پایان همه گیری کرونا را سرعت می بخشد؟

به گزارش مجله کامسا، وقتی که در ماه نوامبر سال گذشته، سویه جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی مشاهده شد، جهان با این وحشت رو به رو شد که احتمالا کابوس بیماری کووید همچنان ادامه دارد و این همه گیری به شکلی هولناک تر تغییر خواهد کرد.

آیا اومیکرون پایان همه گیری کرونا را سرعت می بخشد؟

به گزارش یورونیوز، با این حال پس از دو ماه و با توسعه اومیکرون در سطح دنیا، قضاوت ها در مورد اثرگذاری این سویه تغییر کرده و حتی برخی این گمانه را مطرح کرده اند که شاید اومیکرون انتها همه گیری مرگبار کووید-19 را رقم بزند.

سی ان ان در گزارشی به این موضوع پرداخته و از قول سایمون ویلیامز، محقق بیماری های عفونی در دانشگاه سوانسی می نویسد: سطوح نگرانی در مورد اومیکرون نسبت به گونه های قبلی کمتر است و همین مسئله از نظر روانی هم تاثیر بزرگ و شگرفی در این فرایند گذاشته است.

ویلیامز در ادامه می گوید: کاهش علائم اومیکرون در مقایسه با گونه های قبلی به آرامش ذهنی مردم کمک بسکمک کرده است.

همین رویه باعث شده تا برخی از متخصصان با خوش بینی از محتمل بودن انتها همه گیری خبر دهند.

دیوید هیمن، اپیدمیولوژی بیماری های عفونی در دانشکده بهداشت لندن یکی از این افراد است که در این خصوص می گوید: به نظر من این بیماری در حال بومی شدن است، به این معنا که بیماری اگرچه همچنان غالب است اما شدت آن کمتر و مدیریت آن آسان تر می شود. بومی شدن نیز برای مدتی با ما خواهد ماند. این باعث می شود که ویروس به یک بیماری نه چندان خطرناک تبدیل شود که افراد در طول سال با آن رو به رو می شوند و بدون مشکل خاصی بر آن غلبه می کنند.

با این حال کارشناسان و پژوهشگران می گویند که کووید-19 نسخه های جهش یافته متفاوت و بسکمک داشته که باعث شگفتی آنان شده است. از آن جمله می توان به سویه دلتا اشاره کرد که باعث مرگ و میر بسیار بالایی در سطح دنیا شد و مسائل فراوانی را برای نظام های بهداشتی در سراسر دنیا ایجاد کرد.

بر همین اساس برخی از کارشناسان معتقدند همانطور که دلتا چنین اثری بر فرآیند مبارزه با کووید-19 بر جا گذاشت، سویه بعد از اومیکرون هم می تواند به یک چالش جدی در این راستا بدل شود.

این انگاره به ویژه از آنجا نشات می گیرد که نرخ واکسیناسیون در بسکمک از کشورها هنوز بسیار پایین است و این مسئله می تواند به ویروس فضای بیشتری برای جهش های تازه تر بدهد.

با این حال این نخستین بار است که از زمان شیوع بیماری کووید-19 در اوایل سال 2020 برخی از اپیدمیولوژیست ها مایلند این چشم انداز را مطرح کنند که ویروس کرونا ممکن است به وضعیتی قابل کنترل تبدیل شود و دیگر شاهد اثرات مرگبار این بیماری در سطح دنیا نباشیم.

سوالی که دانشمندان و مردم در طول سال 2022 با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد این است که چه زمانی همه گیری یا Pandemic به مرحله بومی یا همان Endemic تبدیل خواهد شد. در مرحله بومی، بیماری دیگر قادر نیست بر تعداد بسیار زیادی از مردم تاثیر بگذارد و زندگی جوامع مختل نمی شود.

مارک ولهاوس، استاد بیماری های عفونی در دانشگاه ادینبورگ معتقد است که نباید انتظار داشت که کووید به صورت کامل از زندگی ما رخت برچیند و ناپدید شود. بلکه همچون برخی دیگر از بیماری هایی که افراد چندین بار در کودکی به آن مبتلا می شوند، ایمنی لازم در بدن آنها ایجاد خواهد شد.

اگر چه مقایسه همه گیری های پیشین در طول تاریخ با کووید-19 نمی تواند دقیق باشد اما شواهدی که از گذشته در این خصوص وجود دارد کمک زیادی به کارشناسان در مورد ترسیم فضایی از آینده در تقابل بشر با ویروس کرونا می کند.

بسکمک از متخصصان انتظار دارند که به مرور کووید-19 به یک بیماری مشابه آنفولانزاهایی که افراد هر سال به آن مبتلا می شوند تبدیل شود و دیگر خبری از مرگ و میرهای پرشمار بیماران در چهارگوشه دنیا نباشد.

ولهاوس می گوید تاریخ عفونت ها نشان می دهد که کووید-19 به پنجمین عفونتی تبدیل می شود که به مرور زمان بومی خواهد شد. او در ادامه می گوید: تخمین زده می شود که شیوع آنفولانزا در بین سالهای 1889 تا 1890 حدود یک میلیون نفر را در سراسر دنیا به کام مرگ کشاند. ویروسی که در آن زمان تحت عنوان آنفولانزای روسی شناخته می شد و مردم در ابتدا آن را یک ویروس آنفولانزای معمولی تصور کردند.

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه می گوید: آنفولانزای اسپانیایی که در سال 1918 میلادی بطور وحشتناکی در دنیا شیوع پیدا کرد یکی دیگر از این نمونه هاست. ویروسی که امروزه افراد بدون مشکل خاصی موجی از آن را دریافت می کنند و خبری از مرگ و میرهای گسترده در سطح دنیا نیست.

کارشناسان به صورت کلی در این موضوع هم نظرند که اومیکرون، کووید-19 را به مرحله بومی شدن بیماری نزدیک تر می کند. اما در عین حال یک تردید جدی وجود دارد و آن این است این فرآیند رسیدن به مرحله بومی شدن، چقدر سریع صورت خواهد گرفت.

در عین حال، همین حالا هم برخی از کشورها به نوعی رفتار می کنند که گویی همه گیری به یک بیماری بومی تبدیل شده است. در این رابطه می توان به کشورهای منطقه اسکاندیناوی و به ویژه دانمارک اشاره کرد، جایی که مقامات تقریبا تمام محدودیت های دوران مبارزه با بیماری کووید-19 را کنار گذاشته اند.

در بریتانیا نیز با وجود آمار بالای ابتلا به سویه اومیکرون، همچنان از محدودیت های جدی خبری نیست. البته مسائل سیاسی مانند رسوایی برگزاری مهمانی در دفتر نخست وزیری این کشور هم باعث شده تا مردم اعتماد کمتری به سیستم برای مبارزه با کرونا داشته باشند و دولت هم چندان در پی اجرای محدودیت ها نباشد.

در فرانسه هم دولت با کاهش محدودیت ها اعلام کرده که به زودی برخی کمک ها به مردم و به ویژه به گروه هایی که بر اثر همه گیری کسب و کارشان آسیب دیده بود، متوقف می کند.

چنین رویکردهایی یک پیام آشکار به دنیا صادر می کند که گویی همه گیری در حال انتها است و کشورهای دنیا با اطمینان خاطر از انتها محدودیت ها سخن می گویند. اما این رویکرد نگرانی متخصصان را به صفر نمی رساند، چرا که از نظر آنها انتها همه گیری تنها زمانی است که در سراسر دنیا به انتها برسد.

سیمون ویلیامز در این خصوص می گوید: طبق تعریف، یک بیماری همه گیر تمام نمی شود مگر زمانی که در کل دنیا به انتها برسد؛ برای همه و در همه جا، نه فقط در چند کشور دنیا اولی و ثروتمند.

ویلیامز در ادامه می گوید: در حال حاضر باید توجه فزاینده ای بر فرآیند تامین واکسن کافی برای کشورهای فقیر و با درآمد کم صورت گیرد. چرا که تا زمانی که ویروس در کشورهای دیگر به شکل فعالی حضور داشته باشد، می توان نگران بود که جهشی تازه و خطرناک تر به وجود آید.

پوشش واکسیناسیون در بسکمک از منطقه ها فقیرتر دنیا به ویژه در اروپای شرقی، آسیای مرکزی و بخش های وسیعی از قاره آفریقا کمتر است و این مکان ها را در معرض انوع تازه و نگران کننده تر ویروس کرونا قرار داده است.

همین نگرانی یک پرسش جدی پیرامون مسئله اصلی ایجاد می کند که آیا واقعا اومیکرون انتها همه گیری را تسریع خواهد کرد یا خیر؟

ولهاوس در این خصوص می گوید: سیستم های بهداشتی در سراسر دنیا باید از خطرات بیماری کووید آگاه باشند. دنیا تغییر کرده است و یا پاتوژن انسانی تازه به وجود آمده است. ما می دانیم که کووید قرار نیست از بین برود یا محو شود. ما قرار است با این بیماری زندگی کنیم و این یافته تازهی نیست. از همان ابتدا و در فوریه 2020 نیز این را می دانستیم. چیزی که ما نمی دانستیم و البته هنوز هم نمی دانیم این است که آینده این بیماری چگونه خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1035

به "آیا اومیکرون پایان همه گیری کرونا را سرعت می بخشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اومیکرون پایان همه گیری کرونا را سرعت می بخشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید