افغانستان، ادامه فارسی ستیزی این بار در افتتاحیه فرودگاه بین المللی خوست

به گزارش مجله کامسا، در حالی که هر از چند گاهی جریان فارسی گریزی یا فارسی هراسی در افغانستان ابراز وجود می نماید، این بار در افتتاحیه فرودگاه بین المللی ولایت خوست زبان فارسی از روی تابلو ها حذف شد.

افغانستان، ادامه فارسی ستیزی این بار در افتتاحیه فرودگاه بین المللی خوست

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، زبان فارسی در افغانستان ناملایمت های بسیاری را تحمل نموده است؛ به طوری که امروزه با وجود آزادی بیان در این کشور، به علت فعالیت های پشتوگرایانه دولتمردان، هنوز این زبان نتوانسته است صندلی واقعی خود را در سیاست های دولت افغانستان کسب کند.

امروز هم حذف زبان فارسی از تابلوهای فرودگاه بین المللی ولایت خوست سبب نقدها شماری از کاربران افغان در فضای مجازی شده است که با انتقاد از این اقدام آن را مصداق فارسی ستیزی دولت افغانستان می خوانند.

فارسی کنار پشتو زبان رسمی کشور افغانستان است و حذف آن از دیدگاه مردم و کاربران فضای مجازی به معنای نادیده گرفتن بخش بزرگی از حقوق قانونی و مدنی جمعیت افغانستان است.

کاربران فضای مجازی بعلاوه رئیس جمهور افغانستان و والی خوست را به رفتار تبعیض آمیز علیه زبان های رسمی کشور متهم کردند.

ماه گذشته در نشستی که وزارت امور حج و اوقاف افغانستان با گردآوری علمای این کشور برگزار نموده بود، زبان رسمی فارسی را از تابلوی این نشست حذف نموده بود.

پیش از این هم زبان فارسی در لیست زبان خارجی اداره ثبت و احوال و نفوس افغانستان قرار گرفته بود که اگرچه رئیس این اداره آن را اشتباه فنی خوانده بود اما با واکنش های گسترده ای روبه رو شد.

بعلاوه حدود پنج ماه پیش هم در رونمایی از نمونه های اسکناس های تازه افغانستان هم حذف زبان فارسی جنجال برانگیز شد، نوشته های پشت و روی این اسکناس های چاپ شده فقط دو زبان پشتو و انگلیسی روی آن ها دیده می شد.

.+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 770

به "افغانستان، ادامه فارسی ستیزی این بار در افتتاحیه فرودگاه بین المللی خوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افغانستان، ادامه فارسی ستیزی این بار در افتتاحیه فرودگاه بین المللی خوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید