تالاب های مهاباد میزبان 20 هزار بال پرنده مهاجر پاییزی شد

به گزارش مجله کامسا، رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بیش از 20 هزار بال انواع پرنده مهاجر پاییزی مهمان تالاب های این شهرستان شدند.

تالاب های مهاباد میزبان 20 هزار بال پرنده مهاجر پاییزی شد

فاروق سخنور رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این پرندگان مهاجر که شامل فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز هستند در منطقه ها شمالی تر جوجه آوری نموده و اکنون به تالاب های این شهرستان بازگشته اند.

وی اضافه نمود: این پرندگان مهاجر وارد تالاب های بین المللی کانی برازان، یوسف کند و گروس، سد مهاباد و رودخانه این شهر شده و تعدادی از این پرندگان مهاجر پس از استراحت و تغذیه، این منطقه را ترک و به منطقه ها جنوبی تر مهاجرت نموده و بعضی نیز تمام طول زمستان را در تالاب های مهاباد سپری می نمایند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد ادامه داد: در بین این پرندگان مهاجر، گونه های کمیابی نظیر کفچه نوک، خروس سینه سیاه و پلیکان نیز وجود دارد که پس از سال ها در این تالاب مشاهده شده اند.

سخنور در مورد شرایط کنونی تالاب بین المللی کانی برازان اظهار کرد: با رهاسازی یک میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد به سمت این تالاب و بارش های پاییزی بخشی از زهکش ها و چشمه های اطراف این تالاب نیز احیا شده و هم اکنون شرایط آبی رو به بهبودی دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد یادآور شد: این تالاب یکی از زیستگاه های مهم پرندگان در جنوب دریاچه ارومیه است و اکنون بیش از 15 هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در آن زیست می نمایند.

وی تاکید نمود: این تالاب به علت تنوع غذایی و شرایط مناسب به یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده و علاوه بر پرندگان بومی آن، همه ساله در فصول پاییز و بهار پذیرای شمار زیادی انواع پرندگان مهاجر است.

سخنور در مورد تالاب بین المللی قوپی باباعلی مهاباد نیز گفت: بعلت کاهش شدید حجم آب آن و عدم رهاسازی برای احیای دوباره آن از سد مهاباد، هم اکنون بخش های زیادی از تالاب خشک شده است.

براساس آخرین آنالیز ها تعداد 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در تالاب های مهاباد شناسایی شده که در صورت اضافه نمودن گونه های خشک زی، این تعداد به بیش از 180 گونه خواهد رسید.

انواع نادری از پرندگان همانند خروس کولی دم سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در لیست پرندگان در خطر انقراض هستند، در تالاب های این شهرستان دیده می گردد.

در مهاباد علاوه بر تالاب های بین المللی کانی برازان و قوپی باباعلی، تالاب دایمی یوسف کند (حسن خان) و تالاب های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز وجود دارد.

خبرنگاران مهاباد مهاباد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آذر 1401 بروزرسانی: 11 آذر 1401 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1219

به "تالاب های مهاباد میزبان 20 هزار بال پرنده مهاجر پاییزی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب های مهاباد میزبان 20 هزار بال پرنده مهاجر پاییزی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید