در چرخ امروز خواهیم دید: آرکی ها قلمروی سوم حیات

به گزارش مجله کامسا، شصت ودومین قسمت فصل هشتم چرخ به آنالیز تاز ه ترین خبر های دنیای علم و فناوری و موضوعی درباره دنیای زیست شناسی اختصاص دارد. این برنامه ساعت 19 امروز، یکشنبه 28 آذر 1400 از شبکه چهار پخش می گردد.

در چرخ امروز خواهیم دید: آرکی ها قلمروی سوم حیات

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در این قسمت از چرخ، محمود حاج زمان، روزنامه نگار علم، از رابطه چرت زدن و خلاقیت خواهد گفت و خشایار مریدپور، روزنامه نگار فناوری، از ورود فضاپیمای پارکر به اتمسفر خارجی خورشید.

در بخش دیگری از چرخ، دکتر سیدداریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران با دکتر محمدعلی آموزگار، رئیس دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران درباره آرکی ها، به عنوان قلمروی سوم حیات مصاحبه می نماید. آرکی ها یا آرکی باکتری ها قلمرویی از موجودات ریز تک یاخته ای هستند. به هر یک از اعضای گروه آرکی ها آرکئون (archaeon) گفته می گردد. آرکی باکتر (Archaebacteria) نوعی ارگانیسم تک سلولی است که آن قدر با سایر شکل های ارگانیسم های مدرن تفاوت دارد که روش طبقه بندی موجودات زنده را برای دانشمندان این زمینه به چالش مهمی تبدیل نموده است. با ظهور مطالعات بیولوژی ژنتیکی پیچیده و زیست شناسی مولکولی، دانشمندان توانسته اند تفاوت های بیوشیمیایی عمده بین باکتری ها و آرکی باکتر ها را مشاهده نمایند، در حالی که تا قبل از آن هر دو گروه آرکی ها و باکتری های طبیعی در یک سلسله مشترک از ارگانیسم ها طبقه بندی می شدند.

در بخش دیگری از این قسمت چرخ گفت وگوی حافظ آهی با دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران روی آنتن خواهد رفت.

فصل هشتم مجله تصویری چرخ مهم ترین رویداد های علم و فناوری و مسائل روزمره زندگی را با نگاهی تخصصی و به زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان آنالیز و واکاوی می نماید.

چرخ چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به صورت زنده و به مدت 50 دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می گردد. مجری چرخ محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه نمایندگی چرخ را بر عهده دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1011

به "در چرخ امروز خواهیم دید: آرکی ها قلمروی سوم حیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در چرخ امروز خواهیم دید: آرکی ها قلمروی سوم حیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید