معرفی بهترین کتاب های مدیریت پروژه برای مبتدیان و حرفه ای ها

به گزارش مجله کامسا، برای هر فعالی در حوزه مدیریت پروژه از یک مهندس گرفته تا دانشجوی سال اول، افزایش دانش و آگاهی در مورد مدیریت پروژه می تواند هم مفید و هم به یک مزیت برای فرد تبدیل گردد. کتاب های مهمی در همین رابطه در دسترس علاقه مندان هستند که بسیاری به فارسی برگردان شده اند و بسیاری هم به زبان اصلی در دسترس هستند. در این مقاله از خبرنگاران قصد داریم تا به معرفی بهترین کتاب های مدیریت پروژه بپردازیم.

معرفی بهترین کتاب های مدیریت پروژه برای مبتدیان و حرفه ای ها

فهرست بهترین کتاب های مدیریت پروژه

  • کتاب راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه
  • کتاب راهنمای کامل مدیریت پروژه برای مبتدیان
  • کتاب مدیریت پروژه: نگرش سیستماتیک به برنامه ریزی، زمان بندی
  • کتاب مدیریت پروژه: فرآیند مدیریتی
  • کتاب چک لیست های مدیریت پروژه به زبان ساده
  • کتاب مدیریت پروژه برای غیر مدیران پروژه
  • کتاب مدیریت پروژه: مطالعات موردی
  • کتاب مدیریت پروژه برای انسان ها
  • کتاب مدیریت پروژه های ساختمانی

کتاب راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه

کتاب راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه (A Guide to the project management body of knowledge) را می توان یکی از مهم ترین و اصلی ترین کتاب های حوزه مدیریت پروژه در نظر گرفت. یکی از تأثیرگذارترین و معتبرترین کتاب ها است که اغلب به اختصار پی. اِم بوک (PMBOK) خطاب می گردد. این کتاب در سال 1996 منتشر شده است.

این کتاب در هسته اصلی خود، فراآیندهای مدیریت پروژه را گسترش می دهد. می توانید از فرآیندهای موجود در این کتاب به نفع خود بهره ببرید. آن ها را در پروژه های خود اعمال کنید و تجربه خود را قدم به قدم بهبود بخشید.

مطلب پیشنهادی: مدیریت زمان پروژه در PMBOK6th

این کتاب روش های بهینه و عمل گرای ایده آلی را برای استفاده در مدیریت پروژه به شما نشان می دهد. دستورالعمل های این کتاب بیشتر اوقات در خصوص بیشتر پروژه ها از کوچک گرفته تا عظیم قابل اجرا هستند. شایان ذکر است که این کتاب یک راهنمای تخصصی جامع است و یک رمان یا یک داستان نیست. برای درک کامل موضوع این کتاب ممکن است به دانش قبلی نیاز داشته باشید.

کتاب راهنمای کامل مدیریت پروژه برای مبتدیان

کتاب راهنمای کامل مدیریت پروژه برای مبتدیان (Project Management: Absolute Beginners Guide) از دیگر کتاب های نام آشنا در حوزه مدیریت پروژه است.

همان طور که از عنوان کتاب برمی آید، این کتاب برای کسانی نوشته شده است که تازه در ابتدای جهت هستند و می خواهند سفر خود به دنیای مدیریت پروژه را شروع نمایند یا این که قبلاً هرگز دل به دریای مدیریت پروژه ها نزده اند.

در این کتاب خواهید آموخت که چگونه با مدیریت پروژه می توانید سکان هدایت خود را بدست آورید. کسانی که این کتاب را خوانده اند، دستورالعمل های ساده آن را در خصوص چگونگی موفقیت در هر کاری بسیار مؤثر توصیف نموده اند.

این کتاب شامل بهترین روش های مدیریت پروژه است. نویسنده این کتاب یعنی گرِگ هارین (Greg Horin) شما را در جهت خواندن کتاب هدایت می نماید تا بدین طریق بتوانید همه موارد ضروری و اصلی را که برای ایجاد هر پروژه ای و رسیدن به یک موفقیت نیاز دارید، به اجرا بگذارید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت پروژه ؛ 6 تا از بهترین ها

از آنجا که این یک راهنمای کامل برای مبتدیان است، به شما چشم انداز کاملی از نحوه مدیریت پروژه را می دهد. از طرفی هم دید خوبی نسبت به این که چگونه می توان از پروژه های سخت بهینه استفاده کرد یا از فناوری های در دسترس نهایت بهره را برد، را به شما می دهد.

این کتاب به شما یاد می دهد که چگونه یک رهبر باشید. با تمرکز بر رهبر بودن در یک پروژه، یاد می گیرید که چگونه از عهده انجام هر کاری برآیید. شما می آموزید که چگونه وظایف و مسئولیت های محول شده خود را برنامه ریزی، سازماندهی و برآورد کنید.

کتاب های مدیریت پروژه: نگرش سیستماتیک به برنامه ریزی، زمان بندی

به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه مدیریت پروژه، کتاب مدیریت پروژه: نگرش سیستماتیک به برنامه ریزی، زمان بندی (Project Management: A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Timing) می تواند برای بسیاری از علاقه ماندن به این زمینه از جنبه های مختلفی مفید باشد.

این کتاب با مهارت هر چه تمام نویسنده توانسته است که عمده گرایش های مدیریت پروژه را بدون دور شدن از جهت اصلی پوشش دهد.

این کتاب در خصوص مدیریت پروژه سیستم محور است. صحبت کردن درمورد تنظیم یک برنامه کامل برای پروژه خود، اجرای دقیق آن و سپس کنترل آن از مهم ترین موضوعاتی هستند که در این کتاب به طور مفصل به آن ها پرداخته شده است.

علاوه بر این، این کتاب شامل موضوعات دیگری همچون معیارهای پروژه، مدیریت ذی نفعان، نقاط عطف تأیید مشتری، مدیریت پروژه فوری و شکست در حاکمیت پروژه است که به خوبی مورد بحث قرار گرفته اند.

کتاب مدیریت پروژه: فرآیند مدیریتی

در معرفی بهترین و مؤثرترین کتاب های مدیریت پروژه نمی توان و نباید که از کتاب مدیریت پروژه: فرایند مدیریتی (Project Management: the Managerial Process) غافل شد.

کتاب مدیریت پروژه: فرآیند مدیریتی (Project Management: the Managerial Process) از کتاب های برجسته در زمینه مدیریت پروژه است. این نه تنها با روش های فنی مختص مدیریت پروژه، بلکه با رویکرد رفتاری نیز سعی در آموزش و هدایت خوانندگان دارد. به این ترتیب شما در سناریوهای دنیای واقعی به عنوان یک مدیر محصول آموزش داده خواهید شد.

مدیریت پروژه در هسته اصلی یک سازمان واقع شده است که هسته اصلی این کتاب نیز در همین رابطه است. این کتاب برای تجهیز شما با ابزار و تفکر برای دست یابی به راهکار ها، اقدام به تشریح و آنالیز مطالعات موردی خارج از زندگی واقعی ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع برنامه زمانبندی پروژه از MSP تا پریماورا و روش های آنلاین جذاب

نویسندگان این کتاب یعنی اریک لارسون و کلیفورد گرِی به طور کلی عناصر اساسی مدیریت پروژه و عناصر مرتبط با مردم را از هم جدا نموده اند. نهایتاً می توانید این کتاب را به عنوان یک مرجع عالی برای آموزش خود در نظر بگیرید.

کتاب چک لیست های مدیریت پروژه به زبان ساده

کتاب چک لیست های مدیریت پروژه به زبان ساده (Project Management Checklists For Dummies) نیز از چند جنبه می تواند برای افراد تازه کار در زمینه مدیریت پروژه مفید باشد. این کتاب می تواند برای سفر شما که آموزش خاصی در خصوص مدیریت پروژه نداشته اید به دنیای پر از پیچیدگی مدیریت پروژه بسیار مفید باشد.

مدیریت پروژه در هر سطح و مقیاسی شامل چک لیست هایی در سطح ابتدایی خود است؛ در این کتاب به طرز ماهرانه ای از چک لیست ها برای آموزش مدیریت پروژه استفاده شده است.

موضوع استخراج مفاهیم اساسی از کتاب را بسیار آسان می نماید. در این کتاب خواهید توانست تا به سرعت چک لیست ها را مقایسه کنید تا دریابید کدام ابزار مدیریتی برای وظیفه ای که باید مدیریت کنید کافی و بهینه است.

کتاب مدیریت پروژه برای غیر مدیران پروژه

کتاب مدیریت پروژه برای غیر مدیران پروژه (Project Management for Non-Project Managers) از دیگر کتاب های جالب نوشته شده در حوزه مدیریت پروژه است. این کتاب برای آن دسته از اشخاصی می تواند بسیار مفید باشد که آموزش های خود از مدیریت پروژه را به طریق سنتی و بیشتر تجربی کسب نموده اند.

بیشتر بخوانید: مدیر پروژه کیست؟ قهرمان و جوابگوی سرنوشت پروژه را بشناسید!

این کتاب دقیقاً همان گونه است که عنوانش سعی در توصیف کردن آن دارد. یک کتاب مدیریت پروژه برای مدیرانی که سابقه مدیریت پروژه کمتر دارند. به عنوان یک مدیر، شاید شما بدون اینکه خبر داشته باشید از قبل اصول مدیریت پروژه را در حوزه کاری خود به کار گرفته باشید.

این کتاب با استفاده از مهم ترین مهارت های مدیریت پروژه مانند ساختارهای شکست کار، روش های مدیریت ریسک، گزارش عملکرد، تکنیک های تجزیه و تحلیل مشاغل و تکنیک های توالی برنامه، همه مدیران غیر مدیریت پروژه را تشویق می نماید تا به فضای مدیریت پروژه بیشتر بپردازند.

کتاب مدیریت پروژه: مطالعات موردی

کتاب مدیریت پروژه: مطالعات موردی (Project Management Case Studies) از دیگر کتاب هایی است که در لیست بهترین کتاب های مدیرت پروژه قرار می گیرد. این کتاب به دلیل پرداختن به نمونه های واقعی و عملی شده مدیرت پروژه از جنبه خود می تواند بسیار مفید واقع گردد.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی و کنترل پروژه چیست؟ اصول، مراحل و اهداف

این کتاب یکی از بهترین کتاب های مدیریت پروژه است که شامل موارد پروژه هایی موردی از شرکت های عظیمی همچون دیزنی، ایرباس، موتورولا و موارد دیگر است. از آنجا که مطالعات موردی برای مدیران پروژه لازم است، این کتاب فرصتی منحصر به فرد برای تجربه مدیریت پروژه در عمل با تمرکز روی بعضی از شرکت های مطرح در سراسر دنیا را به شما می دهد.

کتاب مدیریت پروژه برای انسان ها

کتاب مدیریت پروژه برای انسان ها: یاری به مردم برای به انتها رساندن وظایف خود (Project Management for Humans: Helping People Get Things Done) نیز از کتاب های شناخته شده و منحصر به فرد در حوزه مدیریت پروژه است.

این کتاب که توسط برت هارند نوشته شده است، حس کسل نماینده بودن را از مدیریت پروژه دور می نماید و اقدام به ارائه تجربه های شخصی و مشاوره عملی می نماید که هر کسی می تواند برای موفقیت در مدیریت پروژه ها از آن ها استفاده کند.

شما در این کتاب با اصول تاکتیکی مانند برآورد و برنامه ریزی پروژه ها و همچنین نحوه توسعه مهارت های نرم مانند همدلی و ارتباط آشنا خواهید شد. همه این ها برای یاری به شما در مدیریت آسان تر افراد و پروژه ها طراحی شده اند. اگر به دنبال یک رویکرد شخصی در مدیریت پروژه هستید، این روش در این کتاب برای شما مناسب خواهد بود.

کتاب مدیریت پروژه های ساختمانی

کتاب مدیریت پروژه های ساختمانی (Construction Management JumpStart) یکی از بهترین کتاب های نوشته شده در حوزه مدیریت پروژه ساختمانی است. این کتاب که توسط یک متخصص با بیش از 20 سال تجربه به عنوان یک پیمانکار رسمی نوشته شده است.

در این کتاب مقدماتی در خصوص اصول مدیریت پروژه های ساختمانی مورد بحث قرار گرفته است. این کتاب با تکیه بر این اصول به شما در خصوص موضوعات خاصی از صنعت ساختمان مانند مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) آموزش می دهد.

سخن آخر

کتاب های مدیریت پروژه که در این مقاله به معرفی بهترین و مؤثرترین آن ها پرداخته شد در صورتی که در جای مناسب به کار گرفته شوند بدون شک می توانند نقش بسیار مهمی در ارتقای سطح دانش افراد در زمینه مدیریت پروژه انواع پروژه های صنعتی و ساختمانی داشته باشند.

اگر شما هم کتاب خوبی می شناسید شاد خواهیم شد به ما معرفی کنید!

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 489

به "معرفی بهترین کتاب های مدیریت پروژه برای مبتدیان و حرفه ای ها" امتیاز دهید

2 کاربر به "معرفی بهترین کتاب های مدیریت پروژه برای مبتدیان و حرفه ای ها" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهترین کتاب های مدیریت پروژه برای مبتدیان و حرفه ای ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید