نزاع کاخ سفید با دانشمندان کمیته کرونا را به تعطیلی کشید

به گزارش مجله کامسا، پس از هفته ها پافشاری ترامپ بر این موضوع که منشأ ویروس کرونا یک آزمایشگاه در ووهان چین است، آنتونی فائوچی، رئیس مؤسسه ملی بیماری های عفونی و آلرژیک و شاید تنها پزشک مشهور حال حاضر دنیا در یک مصاحبه با نشنال جئوگرافیک این ادعای ترامپ را رد کرد و گفت: اگر شما به سیر تکامل ویروس نگاه کنید بسیار بسیار غیرمحتمل است که این ویروس ساخته شده یا دستکاری شده باشد.

نزاع کاخ سفید با دانشمندان کمیته کرونا را به تعطیلی کشید

تمام شواهد نشان می دهد که این ویروس به طور طبیعی تکامل یافته است. بدیهی است که دیدگاه فائوچی یکی از مشهورترین کارشناسان بیماری های عفونی بسیار معتبرتر و قابل استنادتر از دیدگاه ترامپ و حلقه نزدیکان ترامپ است. بویژه اینکه بیرون از حلقه نزدیکان ترامپ تقریباً هیچ کس نیست که ادعای ترامپ مبنی بر آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا بر اساس یک اتفاق تصادفی یا عمدی را بپذیرد. دفتر رئیس اطلاعات ملی امریکا هم هفته گذشته با صدور بیانیه ای اظهار داشت: جامعه اطلاعاتی با استناد به دانسته های علمی اطمینان دارد که ویروس کووید19 ساختگی یا اصلاح شده ژنتیکی نیست. ما هم مانند شرکای اطلاعاتی مان در پنج چشم (انگلیس، امریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند) فکر می کنیم بشدت بعید است که این اتفاق اتفاق افتاده باشد. یک مقام دیپلمات غربی مطلع هم روز دوشنبه به سی ان ان گفت: به احتمال بسیار زیاد این ویروس به طور طبیعی پدید آمده و آلوده شدن انسان ها به این ویروس هم طی فرایند طبیعی انتقال ویروس از انسان یا حیوان به انسان دیگر اتفاق افتاده است. حتی مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ هم در عین حال که می کوشید از رئیس خود دفاع کند، حواسش بود منطقی حرف بزند و خیلی قطعی درباره ساختگی بودن ویروس سخن نگوید. در حالی که ترامپ هفته گذشته با قطعیت گفت، تا حد بسیار زیادی مطمئن است که چین در همه گیری نقش داشته است.

اکنون ترامپ که 6 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری بشدت به این دستاویز احتیاج دارد می کوشد، متحدان خارجی خود را هم ترغیب کند که تئوری ساختگی بودن ویروس و متهم کردن چین را کلید بزنند. در هفته های اخیر ترامپ و بعضی از وزرای دولتش ازجمله پمپئو با ده ها متحد خارجی در این باره صحبت کردند و از آنها خواستند با کاخ سفید همصدا شوند.

علاوه بر این، ترامپ که این روزها با وجود ادامه دار بودن همه گیری ویروس کرونا در کشورش و سیر صعودی ابتلاها و مرگ و میرها در امریکا درصدد بازگشایی مشاغل و اقتصاد است، میخواهد تا حدود 10، 12 روز دیگر کارگروه اجرایی ویروس کرونا را منحل کند اقدامی که با هدف عادی جلوه دادن اوضاع بهداشت و درمان انجام خواهد شد اما به عقیده تحلیلگر سی ان ان بزرگترین خطای دوران ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود.

دکتر ریک برایت، رئیس سابق مرکز تحقیقات پیشرفته داروهای بیولوژیک امریکا که در حال حاضر از او به عنوان افشاگر یاد می گردد و ترامپ او را در جریان بحران کووید 19 از کار برکنار نموده نیز از رئیس جمهوری شکایت نموده و در شکایت خود افشاگری هایی نموده است که تأکید می نماید ترامپ به هشدارها درباره همه گیری ویروس کرونا توجه ننموده است. او فاش نموده که ترامپ نه تنها هشدارهای اولیه درباره همه گیری را نادیده گرفت بلکه بشدت به جامعه پزشکی و علمی فشار می آورد که اجازه دهند داروی ضدمالاریا به عنوان داروی کووید 19 به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرد. به گفته برایت دولت ترامپ تمایل داشت این دارو را به طور گسترده در نیویورک و نیوجرسی مورد استفاده قرار دهد. او اضافه نمود: در ماه ژانویه پس از آنکه سازمان بهداشت جهانی نسبت به همه گیری کووید 19 هشدار داد من خیلی فوری به کاخ سفید هشدار دادم اما مقامات بهداشت و درمان کاخ سفید از جمله وزیر بهداشت و خدمات انسانی به آن بی توجهی کردند و آن را کم اهمیت دانستند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 74

به "نزاع کاخ سفید با دانشمندان کمیته کرونا را به تعطیلی کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزاع کاخ سفید با دانشمندان کمیته کرونا را به تعطیلی کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید