آشنایی با آروگولا و فواید آن

به گزارش مجله کامسا، آروگولا یک گیاه برگ دار سبز است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، البته آروگولا خواص بسیار مناسبی هم برای سلامت بدن افراد به همراه دارد.

آشنایی با آروگولا و فواید آن
گیاه آروگولا به گونه اروکا و خانواده براسیکاسیا تعلق دارد و یک گیاه برگ دار سبز است که بسیار به انواع تربچه ها، کلم و گل کلم شباهت دارد. برگ های آروگولا یا همان شابانک اساسا میزانی تند است که برای برخی تندتر به مذاق می آید، در حالیکه برای برخی دیگر طعم خردل تند دارد. این گیاه اغلب با دیگر گیاهان مطبوع دیگر مخلوط می گردد تا سالاد متعادلی از آن تهیه گردد. آروگولا با اسامی مختلف در نواحی مختلف جهان شناخته می گردد. برخی از این اسامی شابانک، روکولا و کلم ورنوس می باشند.

چنانچه در این مطلب خواهید خواند آروگولا دارای فواید زیادی مانند یاری به کاهش وزن، کاهش ریسک سرطان، یاری به حفظ سلامت استخوان ها و بهبود بینایی است. این گیاه بیت 20 تا 100 سانتیمتر رشد می کند و می تواند به راحتی با گل های سفید و کوچکش شناخته گردد. شابانک در مقادیر زیاد در مقاصد تجاری پرورش داده می گردد اما نوع وحشی آن نیز در نواحی مختلف جهان پیدا می گردد. آروگولا به طور رایجی در آمریکا، اروپا و آفریقای شمالی مصرف می گردد.

خوردن میوه و سبزیجات از هر نوع، به دلیل مقادیر زیاد آنتی اکسیدان، فیبر و فیتوشیمیایی های موجود، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد. تحقیقاتی که به طور خاص بر روی آروگولا اجرا شده، آن را با فواید سلامتی زیر مرتبط نموده است:

پاکسازی بدنآنتی اکسیدان ها واکنش های آنزیمی را در داخل سلول های ما تنظیم نموده و بعلاوه به نابودی رادیکال های آزاد که منجر به بیماری می شوند، یاری می کند. آروگولا حاوی میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان است و علاوه بر آن می تواند به زندگی سالم شما یاری کند. بعلاوه آنتی اکسیدان ها از شما در مقابل بیماری های مختلف و رایج مانند سرطان، پیری زود رس و بیماری های قلبی مراقبت کند.

مقابله با سرطانطی سه دهه اخیر مشاهده شده است که مصرف میزان زیاد سبزیجات صلیبی مانند شابانک می تواند ریسک ابتلا به سرطان به خصوص سرطان روده و ریه را کاهش دهد. سبزیجات صلیبی به دلیل وجود محتوای ترکیبات گوگردی طعم تندی دارند اما همین ترکیبات در واقع خواص ضد سرطانی را ایجاد می نمایند. محققین در تلاشند تا تاثیرات مفید گوگرد در مقابله ملانوما، سرطان مری، پروستات و لوزالمعده را کشف نمایند. محققان دریافته اند که گوگرد می تواند آنزیم توسعه دهنده سرطان را مهار کند.

محافظت از چشمآروگولا حاوی میزان خوبی ویتامین آ است که بسیار برای چشم ها خوب است. این ویتامین حتی برای استخوان ها و دندان ها نیز مناسب است. ویتامین آ از سطح چشم و قرنیه مراقبت می کند و بنابراین برای بینایی خوب، لازم است.

مفید برای استخوان هاشابانک حاوی ویتامین کا است که برای استخوان های محکم و سالم لازم است و بروز پوکی استخوان را به تعویق می اندازد. ویتامین کا فعالیت استخوان سازی در سلول ها را افزایش می دهد. با بروز بیماری مانند آلزایمر، ویتامین کا انحطاط شبکه عصبی را آهسته تر می کند. آروگولا منبع خوبی از ویتامین کا است که می تواند به خودی خود از این بیماری ها جلوگیری کند.

التیام یبوستیبوست در اثر عدم استفاده از فیبر در افراد اتفاق می افتد. شابانک حاوی میزان فیبر بالایی است که به حرکات دودی داخل روده بزرگ یاری می کند و عمل دفع را آسان می کند. اگر شما طی روز یبوست را تجربه کردید، میزانی آروگولا را به وعده غذایی خود اضافه کنید. این گیاه می تواند در درمان آن مفید باشد.

کاهش کلسترولفیبر موجود در شابانک می تواند میزان کلسترول خوب خون را افزایش دهد و بعلاوه میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد.

جلوگیری از تصلب شرایینبا کاهش میزان کلسترول؛ شابانک می تواند در جلوگیری از تصلب شرائین موثر باشد. کلسترولی که وارد بدن می گردد در دیواره های سرخرگ تجمع می یابد و این موضوع احتمال ایجاد بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

مراقبت از کلیهآروگولا تا میزان زیادی آنتی اکسیدان است که به حفاظت از کلیه در مقابل چندین مواد خطرناک مانند جیوه کلرید مراقبت می کند.

تثبیت سلامت پوستمحتوای بالای آنتی اکسیدانی و ویتامین ث موجود در شابانک می تواند پوستتان را مغذی و سالم نگه دارد. آروگولا می تواند به تثبیت گردش خون و به تبع آن اطمینان حاصل از تغذیه و اکسیژن رسانی به لایه های پوستی اطمینان حاصل کند. ویتامین ث موجود در این گیاه بعلاوه فراوری کلاژن در پوست را افزایش داده که این اقدام پوست را محکم و جوان می سازد.

یاری به مقابله با دیابتآروگولا حاوی آنتی اکسیدانی به نام آلفا لیپوییک است که اثبات شده است که گلوکز کمی دارد و حساسیت انسولین را افزایش می دهد و از اکسایش سلولی در بیماران دیابتی جلوگیری می کند. این گیاه به کاهش آسیب های عصبی در دیابتی ها یاری می کند. بنابراین وجود شابانک در رژیم غذایی برای دیابتی ها بسیار خوب خواهد بود.1

یاری به کاهش وزنآروگولا، تاثیر مثبتی روی کاهش وزن دارد. کم کالری بودن این گیاه به این معنی است که با افزودن آروگولا به رژیم غذایی تان، هیچ کالری اضافی وارد بدن خود نمی کنید.

در ضمن آروگولا در میان مغذی ترین غذاهای معروف واقع شده است که می توانید بدون از دست دادن مواد مغذی، مصرف کالری خود را با آن کنترل کنید. آروگولا به دلیل داشتن فیبر زیاد، به احساس سیری شما یاری می کند، مانع کمبود مواد مغذی تان شده و انرژی یکنواختی در بدن فراوری می کند. کافیست غذاهای بر پایه دانه ها و غلات را که موجب افزایش وزن می شوند با آروگولا و سایر سبزیجات برگدار تیره جایگزین کنید. از کاهش وزن نسبتا سریعی که خواهید داشت شگفت زده خواهید شد.

کنترل فشار خونپتاسیم موجود در آروگولا به کنترل فشار خون تان یاری می کند. پتاسیم به کلیه ها یاری می کند تا سدیم بیشتری به وسیله ادرار دفع کنید که نتیجه اش کاهش فشار خون تان است.

پتاسیم برای سلامت قلب و عملکرد اعصاب نیز لازم است، زیرا به این عضلات یاری می کند انقباضات طبیعی داشته باشد. سایر مواد معدنی موجود در آروگولا مانند کلسیم و منیزیم نیز در یاری به آرام سازی رگهای خونی نقش مهمی دارند که در نتیجه سطح فشار خون سالم را حفظ می نمایند.

آنتی اکسیدان های کاهنده التهاب که در آروگولا وجود دارند، به کنترل ضربان قلب یاری می نمایند. بعلاوه فیبر غذایی این گیاه، در رفع کردن کلسترول و سموم از بدن مفید است.

حفظ انرژی بدنآروگولا، انرژی بخش است. اسید آمینه های موجود در این گیاه، واحدهای سازنده پروتئین هستند، یعنی بدن احتیاجی ندارد از انرژی برای تجزیه آنها استفاده کند. در نتیجه، شما انرژی بیشتری برای سایر عملنمودها خواهید داشت.

آروگولا به دلیل کلروفیل زیادی که دارد به کاهش التهاب در بدن و افزایش انرژی یاری می کند. در ضمن ویتامین های B موجود در این گیاه، با افزایش سنتز چربی و فراوری گلبول های قرمز خون، متابلویسم را افزایش می دهند.

تقویت سیستم ایمنیآروگولا، غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است که سیستم ایمنی تان را قوی می کند.

ویتامین C، آنتی اکسیدان قوی موجود در آروگولاست که با رادیکال های آزاد التهابی و خطرناک جنگیده و آنها را قبل از اینکه موجب آسیب جدی شوند از بدن خارج می کند. ویتامین C برای ریکاوری بدن از آسیب نیز مفید است. این ویتامین حتی برای سلامت بافت ها و جذب آهن از خون نیز مهم است. آروگولا به دلیل قلیایی بودن به ذخیره سطح pH نرمال در بدن یاری می کند. بهینه بودن pH در بدن، به نفع سیستم ایمنی است.2

سلامت قلبمصرف سبزیجات و به طور خاص سبزیجات چلیپایی، اثرات محافظتی بسیار خوبی بر روی قلب دارد. یک مطالعه اجرا شده در سال 2017 گزارش می کند که رژیم های غذایی سرشار از سبزیجات چلیپایی، سالادها و سبزیجات سبز برگ دار با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ارتباط دارند.

علاوه بر این، یک مطالعه دیگر که در سال 2018 که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، حاکی از آن است که مصرف یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات چلیپایی باعث کاهش آترواسکلروز یا تصلب شرایین در زنان مسن می گردد. آترواسکلروز یک بیماری شایع است که در آن پلاک در عروق ایجاد می گردد و خطر مسائل قلبی و عروقی فرد را افزایش می دهد.

ممکن است اثراتی که این سبزیجات در زمینه محافظت از قلب دارند، به دلیل غلظت بالای آنها در ترکیبات گیاهی مفید از جمله پلی فنول ها و ترکیبات ارگانوسولفور باشد.

آروگولا در رژیم غذاییهمانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، آروگولا گیاهی است که با تازگی در بین مردم شناخته شده است. با توجه به فواید و طعم ملایم این گیاه، مردم به تازگی آغاز به افزودن آروگولا به سالادها، پاستا و انواع سس ها نموده اند.

به دلیل عطر و طعم تند آن، مردم اغلب آروگولا را با سایر سبزی های ملایم تر مانند اسفناج و سوئیس چارد مخلوط می نمایند. در ایتالیا نیز رایج است که بعد از پخت پیتزا از آروگولا برای تزئین روی آن استفاده می نمایند.

آروگولا به راحتی رشد می کند و احتیاج به شرایط خاصی ندارد. پس از خرید آروگولا، باید در یخچال نگهداری گردد و طی چند روز مصرف گردد.

در قسمت زیر چند پیشنهاد دیگر برای استفاده از آروگولا آورده ایم:

میزان کمی از آن را به املت خوشمزه ای که پختید اضافه کنید.

می توانید میزان کمی از برگ های آروگولا را به آب میوه یا اسموتی خنک تان اضافه کنید.

می توانید میزان کمی آروگولا را در روغن زیتون سرخ کنید و سپس آن را با فلفل سیاه کمی طعم دار نموده و کمی پنیر پارمسان درون آن رنده کنید و به همراه سیب زمینی پخته نوش جان کنید.

اضافه کردن میزانی آروگولا به ساندویچ تان نیز یک پیشنهاد خوب است.

خطرات و عوارض جانبیهنگام انتخاب غذاها برای پیش گیری از بیماری و دستیابی به سلامت خوب، مهم است به یاد داشته باشید که تغذیه کلی و الگوهای خوردن، مهم ترین عوامل هستند. بهتر است یک رژیم غذایی سرشار از انواع غذاهای حاوی مواد مغذی بخورید تا اینکه روی غذاهای فردی متمرکز شوید.

افرادی داروهای رقیق نماینده خون، مانند وارفارین (کوادامین) مصرف می نمایند، باید از آغاز ناگهانی بیشتر یا کمتر خوردن غذاهای حاوی ویتامین K پرهیز نمایند، زیرا این ویتامین در لخته شدن خون نقشی اساسی دارد.

مصرف مقادیر بسیار زیاد نیتریت نیز می تواند مضر باشد. به خاطر داشته باشید که مصرف دوزهای زیاد غذاهای سرشار از نیترات می تواند با برخی داروهای خاص مانند نیترات ارگانیک، نیتروگلیسیرین یا داروهای نیتریت مانند تادالافیل و واردنافیل که آنژین را درمان می نمایند، تداخل داشته باشد.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.bartarinha.ir

3.www.majalesalamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 913

به "آشنایی با آروگولا و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آروگولا و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید