2 طرح واکسن کرونا در مرحله سوم آزمایش بالینی

به گزارش مجله کامسا، سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود درباره فرایند تحقیق ها در خصوص واکسن بیماری کووید 19 اعلام نموده است که 21 طرح فراوری این واکسن در مرحله آزمایش بالینی بر روی انسان واقع شده است. این در حالی است که یک ماه پیش تنها 11 طرح فراوری واکسن به مرحله آزمایش بالینی بر روی انسان رسیده بود.

2 طرح واکسن کرونا در مرحله سوم آزمایش بالینی

یک سوم طرح هایی که به مرحله آزمایش بالینی رسیده است در چین، خاستگاه اولیه ویروس جدید کرونا انجام می گردد. چین برای فراوری اولین واکسن بیماری کووید 19 کوشش زیادی می نماید و به همین دلیل مراحل آزمایش واکسن را تسریع نموده است.

بیشتر طرح هایی که به مرحله آزمایش بالینی بر روی انسان رسیده اند در مرحله اول قرار دارند. دانشمندان در این مرحله به دنبال حصول اطمینان از ایمنی واکسن فراوری شده هستند. در دومین مرحله از آزمایش بالینی واکسن، کارایی آن سنجیده می گردد.

تنها دو طرح فراوری واکسن تا به امروز به مرحله سوم که در آن کارایی واکسن در سطح گسترده سنجیده می گردد رسیده اند. یکی از این دو طرح پروژه اروپایی دانشگاه آکسفورد است که با همکاری شرکت داروسازی آسترازنکا (AstraZeneca) انجام می گردد.

دومین طرح هم از سوی شرکت داروسازی سینوواک از چین دنبال می گردد. انستیتوی پژوهش بوتانتان در برزیل نیز هم در این تحقیق مشارکت نموده است. بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت 139 طرح تحقیقاتی برای کشف واکسن علیه نوع جدید ویروس کرونا نیز در مرحله پیش از آزمایش بالینی قرار دارند.

روش های مورد استفاده در طرح های تحقیقی برای دستیابی به واکسن چیست؟

رویکرد های متفاوتی برای دستیابی به واکسن بیماری ها وجود دارد. بعضی از دانشمندان کوشش می نمایند تا با استفاده از نوع غیرفعال شده ویروس یا نوع تضعیف شده آن، بدن انسان را وادار به فراوری پادتن بیماری نمایند. در مقابل در شماری از طرح های تحقیقاتی از پروتئین (آنتی ژن) استفاده می گردد تا سیستم ایمنی بدن انسان را به واکنش وا دارند.

یکی دیگر از رویکرد ها که به نوعی ابتکاری محسوب می گردد بر پایه استفاده از ویروس حامل است. در این روش دانشمندان از یک ویروس دیگر (مثلا ویروس سرخک) برای دگرگون سازی آن در راستای مقابله با ویروس جدید کرونا استفاده می نمایند. به عنوان مثال انستیتو پاستور در فرانسه طرح استفاده از ویروس سرخک برای فراوری واکسن نوع ویروس جدید کرونا را در دست دارد.

در نهایت پایه بعضی از طرح های پژوهشی نیز استفاده از دی ان ای و آر ان ای است. دانشمندان بر این باور هستند که هر چه روش های آزمایشی برای دستیابی به واکسن بیماری کووید 19 بیشتر باشد احتمال موفقیت نهایی و کشف واکسن بیشتر خواهد بود.

نتیجه طرح ها تا به امروز چه بوده است؟

تنها منبع اطلاع رسانی موجود درباره طرح های تحقیقاتی شرکت های داروسازی هستند. بعضی از این شرکت ها از نتایج امیدوارنماینده تحقیقات و آزمایش های بالینی سخن گفته اند. این در حالی است که باید توجه داشت که اطلاعات ارائه شده از سوی این شرکت ها هیچگاه بی طرفانه نخواهد بود و همه این شرکت ها برای دستیابی به واکسن ویروس جدید کرونا با یکدیگر در رقابت به سر می برند.

مخاطب اطلاعاتی که شرکت های داروسازی اعلام می نمایند در درجه اول سهامداران هستند.

چرا ایمنی واکسن های احتمالی اهمیت دارد؟

یکی از اولویت ها در فراوری واکسن بیماری ها همیشه ایمنی آن است. دانشمندان باید اطمینان حاصل نمایند که واکسن فراوری شده منجر به وخامت حال انسان در صورت ابتلا به بیماری نخواهد شد. در دهه 1960 میلادی واکسن هایی برای سرخک تهیه شد که منجر به ابتلا به نوع شدیدتری از بیماری در صورت ابتلا به ویروس می شد.

این واکسن ها در نهایت جمع آوری شد، اما همین امر ثابت کرد که ایمنی واکسن ها باید پیش از عرضه آن ها به بازار به دقت سنجیده گردد. بعضی از دانشمندان هشدار می دهند که کوشش ها برای دستیابی هر چه سریعتر به واکسن بیماری کووید 19 نباید به قیمت عدم توجه به ایمنی واکسن تمام گردد.

این در حالی است که تعدادی از شرکت های داروسازی ابراز امیدواری نموده اند که بتوانند واکسن ویروس جدید کرونا را پائیز سال جاری به بازار عرضه نمایند. بیشتر پژوهشگران در مقابل این ادعا ها رویکردی محتاطانه دارند و تاکید می نمایند که فرایند فراوری واکسن زمان بر است.

منبع: یورو نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 176

به "2 طرح واکسن کرونا در مرحله سوم آزمایش بالینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرح واکسن کرونا در مرحله سوم آزمایش بالینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید