6 عادتی که نمی دانستید شما را از داشتن یک خواب خوب محروم می نمایند

به گزارش مجله کامسا، با آنکه نداشتن یک خواب خوب شبانه می تواند، سلامت، ظاهر و به طور کلی کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد، بسیاری از افراد بزرگسال شب ها کمتر از 7 ساعت می خوابند. گرچه اضطراب و نگرانی می تواند فکر را مشوش کند و به بی خوابی دامن بزند، اما عادت های روزانه ای هم هستند که می توانند خواب را از چشمان شما بگیرند.

6 عادتی که نمی دانستید شما را از داشتن یک خواب خوب محروم می نمایند

1- رفتن به رختخواب بدون مقدمه

در انتهای یک روز شلوغ، احتمالاً تنها چیزی که دل تان می خواهد این است که بالاخره سر خود را روی بالش بگذارید. اما داشتن یک مناسک شبانه می تواند به مغزتان یاری کند میان روز و شب فاصله بگذارد و به شما یاری می نماید سریع تر به خواب روید. روتین شبانه شما می تواند شامل خوردن یک میان وعده سبک پیش از خواب، گرفتن دوش آب گرم یا خواندن یک کتاب خوب باشد. این مناسک شبانه نباید پیچیده و مفصل باشد. تنها کار هایی را انتخاب کنید که فکر تان را آرام و یاری می نماید راحت تر به آرامش برسید.

2- خوردن چای سیاه پیش از خواب

چای های گیاهی به خواص آرامش بخش شان مشهورند و از آن ها برای درمان بی خوابی استفاده می گردد؛ و گرچه بسیاری از انواع چای همانند چای بابونه یا چای اسطوخودوس می تواند به آرام شدن تان و حتی بالا رفتن کیفیت خواب تان یاری کند، اما برخی نوشیدنی ها اثر معکوس دارند. مانند چای سیاه که کافئین بالایی دارد و ممکن است باعث بی قراری و بی خوابی گردد.

3- خوابیدن با پتوی نامناسب

بسیاری از ما بدون پتو خواب مان نمی برد، اما انتخاب پتوی مناسب برای برخورداری از یک خواب خوب شبانه لازم است. پتو هایی که از جنس پلی استر هستند، شسشتو و مراقبت از آن ها ساده است، اما یاریی به بهبود خواب نمی نمایند. پلی استر ماده ای مصنوعی است به همین علت امکان تنفس ندارد و به بدن اجازه تنظیم دمای خود را نمی دهد، امری که باعث بالا رفتن دمای بدن و تعریق می گردد.

به جای آن از پتو های پشمی بهره ببرید که هم بدن را گرم نگه می دارند و هم به پوست اجازه نفس کشیدن می دهند.

4- ورزش شبانه

ورزش به آرام شدن و رهایی از اضطراب یاری می نماید، امری که خواب را بهبود می بخشد. اما اگر ورزش کردن را برای ساعات پایانی روز بگذارید ممکن است ضرر آن بیشتر از منفعتش باشد و خواب شبانه تان را مختل کند. رفتن به باشگاه یک ساعت پیش از خواب باعث می گردد بدن فرصت کاهش دمای خود را پیدا نکند، امری که موجب می گردد در خواب دائماً به این طرف و آن طرف غلت بزنید و نیمه شب از خواب بیدار شوید. اگر جزء شب بیدار ها هستید و ترجیح می دهید شب ها کار کنید، دست کم 4 ساعت پیش از خواب یک ورزش کم شدت انجام دهید.

5- نخوردن صبحانه

صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است؛ و شاید در ساعات شلوغ صبح وقت کافی نداشته باشید، اما ترک خانه بدون خوردن صبحانه، نه تنها بر روی وزن و توانایی تمرکزتان، بلکه بر روی کیفیت خواب تان هم اثر می گذارد. کسانی که به طور مرتب از خوردن صبحانه پرهیز می نمایند، احتمال نداشتن یک خواب خوب شبانه و بیدار شدن با احساس خستگی در آن ها بیشتر است.

6- پوشیدن لباس خواب

شب ها شاید هیچ چیز دلچسب تر از پوشیدن لباس خواب مورد علاقه خود و بالاخره رفتن به رختخواب نباشد. اما برخی لباس خواب ها بیش از مقدار گرم اند و ممکن است خواب تان را مختل نمایند. ما وقتی دمای بدن مان اندکی پایین است، خواب بهتری داریم؛ و اگر تمایلی به برهنه خوابیدن ندارید، یک لباس خواب نازک به تن کنید که از یک جنس طبیعی و قابل تنفس مثل لینن یا نخ باشد.

منبع: روزیاتو

منبع: فرارو
انتشار: 4 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kamsaco.ir شناسه مطلب: 1284

به "6 عادتی که نمی دانستید شما را از داشتن یک خواب خوب محروم می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 عادتی که نمی دانستید شما را از داشتن یک خواب خوب محروم می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید